10 slimme dingen die je huis voor jou kan doen

Smart home oplossingen
Slimme thuisoplossingen zijn niet alleen haalbaar voor de techneuten. De leukste gadgets en handigste domotica helpen iedereen het leven veiliger, comfortabeler en duurzamer te maken. Hier zijn 10 slimme dingen die je huis voor jou kan doen.

1: Lampen aandoen als je de ruimte in stapt

In het donker zoeken naar de lichtknop? Daar heb je niet altijd zin in en het is ook niet altijd veilig. Zeker als de vloer bezaaid ligt met blokken en rolschaatsen van je (klein)kinderen. Bewegingsmelders doen je lichten direct aan als je de ruimte binnenstapt. Zo heb je gelijk zicht.

2: Lichten aan en de rolluiken open doen bij brand

Breekt er brand uit in je huis? Dan wordt je gelukkig gewekt door je rookmelders. Je springt direct uit bed. Maar wat dan? In het donker het huis uit rennen? Dat is niet nodig. Slimme rookmelders schakelen direct alle lichten aan en kunnen zelfs de rolluiken open doen of een elektronisch slot openen. Zo ben je bij een brand sneller buiten en dus sneller veilig.

3: Jou herinneren aan dingen die je vaak vergeet

Je huis kan je prima vertellen dat je een belangrijke afspraak hebt of dat het bijvoorbeeld je trouwdag is. Hiervoor heb je een smart speaker nodig met toegang tot je agenda. Wil je dat je speaker je dagelijks aan iets herinnert op een bepaalde tijd? Dat kan ook. Bijvoorbeeld dat je ‘s avonds je alarm in moet schakelen.

4: Slimme buitenverlichting aan en uit doen

Verlichting om en aan je huis hoeft niet op vaste tijden aan te staan. In de zomer is het bijvoorbeeld langer licht. Zonde als je buitenverlichting dan toch aanstaat. Gelukkig kan een slim huis je buitenverlichting aan en uit doen wanneer het donker wordt. Ben je niet buiten? Dan hoeft je licht ook niet aan te staan. Met een bewegingssensor zorg je dat je alleen stroom verbruikt als het echt nodig is.

Bekijk ook deze video van ROBBShop. Rob neemt je mee door zijn slimme huis!

5: Bezorgers niet laten wachten

Als je wel eens pakketjes krijgt, weet je dat bezorgers altijd haast hebben. Jij bent niet hun enige adres, dus laat ze niet wachten! Met een slimme deurbel kan je op je telefoon zien wie er voor de deur staat en met hen praten. Zit je net helemaal op zolder? Vertel hen dan dat het pakje op de deurmat mag. Zij kunnen weer verder. En jij hoeft je niet naar beneden te snellen.

6: Telefoon van de lader: koffie staat zo klaar

Hang jij ‘s nachts je smartphone aan de lader naast je bed? Dan zorg je er in een slim huis voor dat je koffiezetapparaat gaat werken als jij je telefoon ‘s morgens uit het stopcontact haalt. Zo hoef je niet te wachten op je bakkie leut!

7: Melding als er iets in je brievenbus zit

Het maakt niet uit hoe ver je brievenbus van je huis staat. Je wilt er niet voor niets naartoe lopen. Zeker niet in de regen of sneeuw. Met een slimme sensor in je brievenbus weet je het direct als er iets in de bus wordt gegooid. Tijd om de briefopener te pakken!

8: Valpreventie voor je automatische stofzuiger

Leuk, zo’n automatische stofzuiger, maar je wilt niet dat hij je voor de voeten rijdt. Stel je stofzuiger zo in, dat hij alleen aan de slag gaat als jij niet in de ruimte bent. Dan struikel je er ook niet over.

9: Elektriciteit besparen

Lig jij lekker in bed? Dan zet je huis alle apparaten in de andere kamers uit. Dat bespaart energie!

10: De garagedeur open maken

Met dat drukke kruispunt voor je deur heb je geen zin om te staan wachten tot je garagedeur open is. Open hem met een druk op je smartphone, of als je met de auto in de buurt bent!

Wil je weten hoe slim jouw huis kan zijn?

Vraag via de Ledenvereniging een gratis adviesgesprek aan bij ROBBshop.

Leden krijgen o.a.:

• 10% korting op de Homey pro;