10 tips voor een opgeruimd huis

Voor een fris en opgeruimd huis
De lente staat voor de deur en daarmee ook de grote voorjaarsschoonmaak. Om het poetsen wat eenvoudiger te maken, hebben we speciaal voor jou wat praktische schoonmaaktips verzameld. Met deze tips gaat het je wel heel gemakkelijk af!

Doe het zelf of samen met de ledenvereniging

Tip 1: Een fris bed

• Je kunt het aantal huismijten tot een redelijk aantal beperken door het dekbed minstens een uur opengeslagen te laten liggen en het raam open te zetten.
  • Vlekken in het matras zijn te behandelen met een sopje van een dopje wolwasmiddel in een liter warm water. Dep de vlek van buiten naar binnen, tot hij niet meer zichtbaar is. Druk met kracht een handdoek op de natte plek om hem te laten drogen; gebruik voor de laatste restjes vocht de haarföhn. Reinigen van je matras liever uitbesteden? Met de Matrasreiniging ontvang je 10% korting op dieptereiniging en vlekverwijdering.

Tip 2: RVS

Kalkaanslag van een RVS-douchekraan, sproeier en knoppen kunt u veilig ontkalken met schoonmaakazijn. Insprayen en even laten inwerken, dan wegvegen met een microvezeldoekje. De sproeier kunt u een tijdje weken in een bakje met pure schoonmaakazijn.

Tip 3: Stinkt je koelkast?

Maak schoon met een sopje van een halve emmer heet water en drie eetlepels soda. Soda desinfecteert en neutraliseert geurtjes. (Check ook even of er geen viezigheid in het afwatergaatje zit)

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het huishouden? Via de ledenvereniging vind je huishoudelijke hulp die het beste past in jouw leven.

Tip 4: Vriezer ontdooien

• Maak de vriezer leeg, trek de stekker uit het stopcontact en zet er een bak kokend heet water in, zodat het ijs sneller smelt. Plaats een lekbak voor de vriezer en zorg dat de uitloop in de bak uitkomt.
  • Gebruik een plastic spatel om het ijs los te steken.
  • Als de vriezer helemaal ontdooid is kun je de wanden reinigen met een microvezeldoekjes en een sopje van warm water en soda. Soda geeft geen geur af en het desinfecteert het oppervlak.
  •  Stop de etenswaren er pas weer in als de vriezer helemaal op temperatuur is.

Vriezer leeg? Vul hem aan met een heerlijke proefbox van Vers aan Tafel

Tip 5: Weervlekken in bijvoorbeeld overgordijnen

Schoonmaakazijn is een prima en goedkoop middel tegen schimmelvlekken. Laat bijvoorbeeld de overgordijnen een paar uur weken in half water half azijn en was ze daarna in de machine.

Tip 6: Wist je dat… scheerschuim een vlekkenmiddel is?

Spuit het op een vlek in je tapijt, laat 30 minuten intrekken en dep de vlek met water. Gebruik een handdoek om de natte plek te drogen.

Tip 7: Sneller en slimmer, Gordijnen wassen

Als je gordijnen of vitrage in de wasmachine wast, is de kans op kreukels groot. Je kunt ze ook weken in een bad of teil met een paar scheppen zuurstofbleekmiddel. Zo komt het vuil ook los. Daarna uitspoelen met schoon water en niet wringen, maar in een handdoek rollen om het vocht er uit te drukken. Vochtig ophangen.

Tip 8: Oude toiletpot weer als nieuw?

Het onderwatergedeelte van een oude toiletpot kan aangeslagen zijn (bruine aanslag). Met de toilet renovatie kit van HG moet het lukken om de pot weer te laten glimmen. Dit bestaat uit een sterke ontkalker en een speciale schrobber.

Tip 9: Stinkende wasmachine of wasgoed?

Dan heb je last van vetluis, een zeepbacterie die groeit in wasmiddelresten. Oplossing: lege trommel op 90 graden draaien.

Tip 10: Beslagen spiegel

De spiegel in de badkamer niet meer beslaat als u deze na het schoonmaken insmeert met een dun laagje scheerschuim? Veeg het scheerschuim daarna weg met een droge doek. U ziet er niets van, maar nu is de spiegel voorzien van een laagje dat condens afstoot. Een simpele en goedkope oplossing!

Huishoudelijke hulp van de ledenvereniging

Worden de klussen in huis je wat te zwaar of te moeilijk? Of heb je geen tijd om je huis te poetsen? De ledenvereniging helpt graag. We regelen voordelig een huishoudelijke hulp die bijvoorbeeld de ramen lapt, de vloeren dweilt of de badkamer sopt. Jij bepaalt waar je hulp bij wilt en wij regelen het voor je.

Zorghulp-platform: hulp in de buurt

En er zijn ook mensen bij jou in de buurt die hulp kunnen bieden. Voor een keertje of wat vaker, voor niks of tegen een kleine vergoeding. Vind via het zorghulp-platform gemakkelijk mensen bij jou in de buurt. Er zijn ook veel leden, die hun hulp aanbieden!

En we kunnen nog meer voor je doen, met korting!

• Matrasreiniging: lekker slapen in een fris, schoon en gezond bed, met korting via de ledenvereniging
  • Klussendienst: voor al je klusjes in en om huis, met korting via de ledenvereniging

Kom je er niet uit of wil je graag advies wat het beste bij jou past? Bel de ledenadviseur, samen zoeken we naar een oplossing die het beste past in jouw leven. 088 - 383 20 00 of stuur een mail.