Cliëntondersteuning

Gratis hulp bij vragen over zorg en ondersteuning thuis
Woont u thuis en krijgt u Wmo-ondersteuning, langdurige zorg of wijkverpleging? Of verzorgt u als mantelzorger een ander in uw omgeving? En vindt u het lastig om daarvoor zaken te regelen, gesprekken te voeren, beslissingen te nemen? U heeft recht op een gratis cliëntondersteuner.

U kunt met veel vragen zitten. Bijvoorbeeld: welke instanties bieden zorg, hoe vul ik een formulier in of wat kost de zorg en wat moet ik zelf betalen. Welke vraag u ook heeft, een cliëntondersteuner helpt u hiermee. Zij komt op voor uw belangen en rechten, is onafhankelijk en niet in dienst van de gemeente, het CIZ, het zorgkantoor of zorgaanbieders.

Wat doet een cliëntondersteuner voor u?

Een cliëntondersteuner regelt praktische zaken voor u zoals:

• Meegaan naar een gesprek, bijvoorbeeld bij de gemeente, zorgkantoor of een zorgorganisatie.
  • Helpen met het invullen van formulieren en andere papieren.
  • Helpen bij het zoeken van zorg die bij u of uw naaste past.
  • Bepalen of de hulp goed heeft gewerkt.
  • Bemiddelen als u er niet uitkomt met de zorgaanbieder.

Wanneer is een cliëntondersteuner zinvol voor u?

• Als u of uw naaste zorg nodig heeft of al krijgt vanuit de Wmo, Wlz of Zvw, bijvoorbeeld hulp in de huishouding, langdurige zorg of wijkverpleging.
  • Als u het lastig vindt zelf zorg te regelen.
  • Als u het moeilijk vindt te bepalen welke zorg voor u of uw naaste geschikt is.
  • Als u niet alleen naar een gesprek met de gemeente of zorgaanbieder wilt.

Hoe vindt u een cliëntondersteuner?

• Krijgt u of uw naaste al zorg of ondersteuning? U vindt een cliëntondersteuner via uw zorgkantoor of MEE, 0900 - 999 88 88.
  • Heeft u of uw naaste nog geen zorg of ondersteuning? Vraag uw gemeente naar een cliëntondersteuner bij u in de buurt.

Vragen? De ledenconsulent helpt u verder

Heeft u nog vragen over cliëntondersteuning? Als lid van de ledenvereniging kunt u gratis terecht bij de ledenconsulent. Zij informeert en adviseert u graag. De ledenconsulent kent de regels en wetten en weet welke instanties u verder kunnen helpen.
Bel 088 - 383 20 00. Als u wilt, komt zij bij u op huisbezoek.