Fit en vitaal tuinieren

Tips om eenvoudig uw tuin te onderhouden
Een half uur tuinieren verbetert uw humeur, gezondheid en zelfvertrouwen en u blijft soepeler. Met deze voorzorgsmaatregelen verkleint u de kans op blessures en andere ongemakken en geniet u nog meer van uw tuin.

Voordat u begint

• Doe een warming-up. Rekken en strekken voordat u aan de slag gaat in de tuin, vermindert de kans op kramp. Een korte wandeling is natuurlijk ook een optie.
  • Bescherm uw huid en handen. Gebruik zonnebrandcrème en werk bij voorkeur niet in de volle zon. Draag handschoenen om uw huid te beschermen tegen doornen en takken.
  • Zorg voor afwisseling. Om uw lichaam niet te overbelasten, kunt u de tuinklusjes afwisselen en regelmatig een korte pauze nemen.

Tips voor de beplanting

Ook als u minder goed ziet, kunt u nog volop genieten van uw tuin. Bijvoorbeeld door te kiezen voor bloeiende platen met heldere kleuren, deze zijn beter zichtbaar. En dat geldt ook voor planten en struiken met ‘verticale groei’, dus die de hoogte ingaan. Planten en struiken die vogels aantrekken, zorgen voor natuurlijke geluiden. Met de juiste beplanting kunt u, ook met een verminderd gezichtsvermogen, veel plezier beleven aan uw tuin.

Het juiste tuingereedschap

Blessures zoals gewrichtspijn kunt u voorkomen door het juiste tuingereedschap te gebruiken. Tuinvorken en -harken met ergonomisch (‘dwars’) geplaatste handvatten bijvoorbeeld, zijn te koop via internet. Zo vindt u bij B&S een ruim assortiment aangepast tuingereedschap. Medipoint biedt ook een ruime collectie. Als lid ontvangt u altijd 10% korting op uw bestelling. Of ga naar een Medipoint winkel bij u in de buurt.

Een extra paar handen nodig?

Kunt  u wel wat praktische hulp gebruiken bij het onderhoud van uw tuin? Verschillende organisaties bieden vrijwilligers die een handje kunnen helpen. Ook de klussendienst van de ledenvereniging helpt graag. Zo maken zij uw terras schoon, snoeien ze struiken, planten ze bloemen en bollen en verven ze bijvoorbeeld uw schutting.