Fit naar je operatie om goed te herstellen

'Je hebt meer controle over je herstel'
Als je voor een operatie bezig bent met je gezondheid heb je een beter herstel. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Fit4Surgery’ van het Radboudumc. Patiënten kregen drie tot vier weken voor de operatie een persoonlijk plan om zich goed voor te bereiden. Dat plan bestaat uit lichamelijke training, maar ook mentale begeleiding en voedingstips. Woordvoerder Dennis Verschuren van het Radboudumc vertelt waarom een goede voorbereiding het halve werk is.

De voordelen van 'trainen' voor je operatie

Persoonlijk plan

Het onderzoek van het Radboudumc ging over operaties bij darmkanker. “Je krijgt het voorbereidingsprogramma aangeboden”, vertelt Dennis. “Het hoeft niet, het mag. De meeste mensen kiezen ervoor om het te doen. Aan de hand van een aantal testen en vragen bepalen we dan hoe we het programma precies invullen. Dat heeft te maken met hoe je normale leefstijl is; hoeveel je beweegt en of je gezond eet. Maar we kijken ook naar wat haalbaar is binnen die drie of vier weken voor de operatie. We bepalen hoe intensief de trainingssessies kunnen, wat we op het gebied van voeding kunnen doen en of je wat hebt aan mentale begeleiding.

Voor iedereen

“Of je nu jong of oud bent, iedereen heeft wat aan een goede voorbereiding”, zegt Dennis. “Als je een marathon gaat rennen, bereid je je ook goed voor. Die kun je dan vrij gemakkelijk uitlopen. Het doel van het voorbereidingsprogramma voor operaties lijkt daarop. En je verliest er geen tijd mee. Drie à vier weken is namelijk de normale tijd die tussen het inplannen en de uitvoering van een operatie zit. Die tijd kun je dus net zo goed actief en gezond besteden!”

Minder problemen

Wat is het effect van vooraf goed trainen? “Minder dan de helft aan problemen dan normaal treden op na de operatie. Denk aan minder nabloedingen, longinfecties, wondontstekingen en trombose. Daarnaast zagen we dat patiënten met een goede voorbereiding twee dagen minder in het ziekenhuis liggen dan normaal. Ze konden dus eerder naar huis toe. Deze cijfers laten zien dat het programma je meer controle geeft over je herstel. Dat is fijn, want bij een operatie heb je vaak het gevoel dat je over wordt gelaten aan de artsen en je zelf niets kunt doen.”

Hulp na ziekenhuisopname

Word je binnenkort geopereerd? Je kunt zelf alvast het een en ander doen. Op deze pagina vind je handige tips om meer te bewegen en straks beter in je vel te zitten. Ook kun je alvast nadenken over wie je helpt na de opname, met behulp van ons Welkom-thuis-pakket.