Tips om thuis te bewegen

Ook als je minder mobiel bent kun je prima sporten
Wil je graag meer bewegen? Dat kan ook gemakkelijk thuis! Goed om te weten als je minder mobiel bent. Of als je de deur niet uit kunt. Met deze tips haal je de dagelijkse beweging in de woonkamer.

Check dit voordat je begint...

  • Zorg dat de vloer vrij is, zodat je bijvoorbeeld niet over een kleedje struikelt.
  • Trek goede schoenen en gemakkelijke kleding aan.
  • Lekker aan het bewegen? Drink dan tussendoor op tijd wat water. En stop als je je niet goed voelt of pijn krijgt.
  • Hart- of vaatpatiënt? Informeer dan eerst bij je huisarts of de volgende tips voor jou goed zijn.

Workout-oefeningen voor thuis

TV en YouTube

Fietsen op hometrainer

  • Is buiten fietsen geen optie? Misschien lukt het binnen nog wel. Via thuiszorgwinkel Medipoint huur je een hometrainer voor € 15,- per week en betaal je eenmalig € 25,- afleverkosten.
  • Bevalt de hometrainer en wil je er een aanschaffen? Ook daarvoor kun je bij Medipoint terecht.

Bewegen met speciaal materiaal

  • Er bestaan speciale ‘stepbankjes’ waar je veilig op en af kunt stappen. Daarmee werk je zowel aan kracht als aan balans. Prijzen variëren van zo’n € 20,- tot wel € 70,-. Laat je goed informeren over de degelijkheid.
  • Vul lege waterflesjes van een kwart liter met water en maak in een handomdraai handige gewichtjes om je armspieren mee te trainen.
  • Pak een keukenstoel met een hoge rugleuning als hulpmiddel voor je evenwicht. Zet deze stevig neer voordat je meedoet met een tv-programma, filmpje of instructie-dvd.
  • Kijk eens op de website van thuiszorgwinkel Medipoint. Deze biedt een uitgebreid aanbod van sport ondersteunende materialen voor een speciale prijs.

Bewegen vanuit je stoel

  • Kom elk uur overeind en doe een klusje in huis, haal een kopje koffie, geef de plantjes water et cetera. Zo traint je je beenspieren en komt je bloedsomloop op gang.
  • Kun je meer aan: ga dan 10 keer achter elkaar staan en zitten voor een goede krachttraining van de beenspieren.
  • Of train je arm- en beenspieren met de elektrisch aangedreven mobiliteitstrainer. Je zet dit apparaat op tafel en begint aan een van de vijf trainingsprogramma’s of stelt zelf een programma in. Dit apparaat én andere mobiliteitstrainers zijn te koop via Medipoint.

Als je dagelijks een half uur matig intensief beweegt, vermindert de kans op type 2 diabetes mellitus (ouderdomssuiker). Heb je al diabetes, dan kan sporten ervoor zorgen dat je op den duur minder medicijnen hoeft te gebruiken. Of je genoeg beweegt, kun je goed volgen met een stappenteller.