Hoe help je pubers met plannen?

Opvoedingsdeskundige Marieke geeft advies
Pubers en plannen, dat is niet altijd een gelukkig huwelijk. Niet gek dat dit voor veel ouders een struikelblok is. Moet je streng zijn, of juist ruimte bieden? Marieke Post, orthopedagoog bij Icare JGZ, vertelt hoe je een puber ondersteunt met planning en organisatie.

Het belang van een planning

Volgens Marieke is de eerste stap om je, juist als ouder van een puber, bewust te zijn van het belang van plannen. “In een puberbrein is er nog veel sprake van kortetermijndenken”, vertelt ze. “Bovendien handelen pubers vaak op basis van emotie. Dat alles maakt het voor hen lastig om te plannen. Door samen een planning te maken, bied je pubers een goede opstarthulp.”

Geef sturing

Hoeveel hulp een puber nodig heeft, verschilt sterk per kind. “De ene puber is zelfstandiger dan de ander, maar over het algemeen zijn hun hersenen nog sterk in ontwikkeling. De pubertijd is de periode waarin kinderen leren zelf te plannen. Denk aan prioriteiten stellen. Je wilt dat ze zulke zaken op de goede manier aanleren en daarom is sturing belangrijk.”

Bied overzicht

Omdat langetermijndenken bij pubers nog in ontwikkeling is, hebben zij behoefte aan overzicht. Ouders kunnen daarbij helpen. “Huiswerk lijkt voor pubers vaak veel meer dan het is. Als je een planning op papier zet, inclusief ruimte voor vrije tijd, maak je de verhoudingen duidelijk. Als ze beseffen dat een dag 24 uur heeft, lijkt de tijd die ze nodig hebben voor huiswerk opeens niet meer zo veel. Bovendien geeft het op papier zetten van een planning rust in het hoofd van je puber.”

Blijf betrokken

“De overstap van de basisschool naar de middelbare school kan ook voor ouders groot zijn. Kinderen krijgen steeds meer zelfstandigheid, maar je hoeft ze niet meteen helemaal los te laten. Pubers hebben ook hulp nodig. Als je rond de kerstvakantie merkt dat het niet lekker loopt, dan is het slim om samen een plan te maken. Dat is toch een vorm van betrokkenheid. Blijf ook in gesprek met je kind en laat het niet alleen over cijfers gaan. Doe leuke dingen als je merkt dat je puber in een dip zit. Zo ziet die je niet alleen als boeman.”

Laat een puber zelf nadenken

“Pubers gaan eerder mee in een gezamenlijk plan”, vertelt Marieke. “Ruimte geven straalt vertrouwen uit. Vraag je kind: ‘Hoe wil je dat we het samen gaan doen?’ en laat het zelf met voorstellen komen. Wat is een handig moment van de dag? Hoeveel tijd heb je nodig? Dan kun je afspraken maken. Vervolgens kun je een plan te maken om te checken hoe het gaat en hoe je eventueel kunt bijsturen.”

Vallen en opstaan

Ten slotte geeft Marieke aan dat alles niet meteen perfect hoeft te zijn. “Als het werkt voor je puber, is het oké. Daarbij mogen ze ook best wel eens onderuitgaan, daar leren ze juist van. Sommige ouders zien dat als falen, maar uiteindelijk ligt de verantwoordelijkheid ook bij je kind. Dat moet het toch leren zelf te doen.”

Wil jij ook graag hulp bij opvoeden? Dan kun je via Espria Ledenvereniging gratis opvoedondersteuning aanvragen. Leden kunnen gebruikmaken van drie gesprekken.