Hoe ondersteun je je kind als je gaat scheiden?

Opvoedingsdeskundige Luce geeft raad
Een scheiding heeft invloed op het hele gezin. Er komen veel emoties bij kijken en er verandert een hoop. Zeker als je jonge kinderen hebt. Hoe kan je er voor je kind zijn, zodat die zo goed mogelijk door deze bewogen periode heen komt? Opvoedingsdeskundige Luce Olminkhof geeft advies.

Erken emoties

“Voor kinderen is het heel spannend als hun ouders gaan scheiden”, begint Luce. “Soms worden ze boos, angstig of onrustig. Mijn advies aan ouders is om gevoelens te benoemen. Laat merken dat je ze serieus neemt en erken het gevoel. En laat kinderen weten dat je er voor ze bent. Ze mogen van beide ouders houden en ze hoeven niet voor jou te zorgen. Open gesprekken hierover helpen.”

Maar wat nou als je kind hoopt dat jullie weer bij elkaar komen? Luce: “Wees hier eerlijk over. Kinderen voelen veel aan, dus het is vaak beter om dingen uit te spreken. En geef kinderen tijd om aan de nieuwe situatie te wennen. Praat erover of lees er samen een verhaaltje over. Sommige kinderen helpt het om er een tekening over te maken. Geef je kind ruimte om zich uit te drukken.”

Routine opbouwen

Het opbouwen van een nieuwe routine is erg belangrijk: “Er verandert een heleboel voor kinderen bij een scheiding, dus je wil ze houvast geven. Sommige kinderen krijgen bijvoorbeeld slaapproblemen omdat bedtijdrituelen bij de ouders verschillen of omdat ze in een nieuwe omgeving moeten slapen. Heldere afspraken helpen hierbij”, vertelt Luce. “Zorg voor structuur en regelmaat. Als kinderen weten waar ze op kunnen rekenen, geeft ze dat rust en vertrouwen.”

Werk samen

Volgens de opvoedingsdeskundige is een van de grootste valkuilen dat ouders negatief over elkaar praten waar het kind bij is. “Dat moeten ouders beslist niet doen! Dat draagt bij aan stress bij kinderen. En dat wil je juist niet. Als ouders moet je proberen goed te blijven samenwerken en communiceren met elkaar. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de overdracht van het kind altijd op dezelfde rustige manier verloopt. Een omgangsregeling opstellen met een mediator kan handig zijn.”

Luce geeft aan dat vooral moeders het vaak lastig vinden om het kind los te laten. “Toch is het belangrijk dat het kind ook bij de vader is. Jullie zijn allebei ouder. Vertrouw erop dat jullie allebei het beste met het kind voor hebben.”

Hulp nodig?

• Een orthopedagoog kan ondersteuning bieden in de opvoeding en vragen daarover. Wil je eens met een orthopedagoog in gesprek? Als lid krijg je gratis drie gesprekken. Kijk op de pagina over opvoedingsondersteuning om een afspraak te maken en ontdek wat opvoedingsondersteuning nog meer voor jou kan betekenen.
  • De zelfhulpmodule Scheiding van Stichting mirro helpt je om in balans te blijven in slechte tijden. Anoniem. Gratis voor leden.

Chatten

Chat met onze