Is mijn kind gameverslaafd?

Tips voor gezond online gedrag
Maak je je zorgen om al die uren die je kind besteedt aan gamen, Netflix en YouTube? Ontdek wat gezond online gedrag is en hoe je je kind hierbij helpt.

Gamen is goed én slecht

Bijna alle kinderen gamen weleens. Zo’n anderhalf procent van de jongeren is ‘gameverslaafd’. Dit komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes (bron: Trimbos Instituut). Toch is gamen niet alleen maar slecht:

Positief aan gamen

• Gamen maakt kinderen creatiever
  • Kinderen leren snel beslissingen nemen, daardoor groeit hun zelfvertrouwen
  • Gamen is goed voor de fijne motoriek en voor de samenwerking tussen handen en ogen
  • In veel games moeten kinderen met elkaar samenwerken

Wanneer is online gedrag ongezond?

Gameverslaafd - gamende kinderenKijk niet alleen naar het game- en internetgedrag van je kind, maar ook naar hoe het verder gaat:

• Gaat het goed op school?
  • Heeft je kind vrienden?
  • Doet je kind aan sport?
  • Speelt je kind buiten?
  • Sluit je kind zijn computer af als jullie gaan eten, zonder boos te worden?

Als je op deze vragen twee of drie keer ‘nee’ hebt geantwoord, kan dat een aanwijzing zijn voor ongezond gamegedrag.

Maak duidelijke afspraken

Door duidelijke afspraken te maken met je kind, voorkom je dat het gamen uit de hand loopt. Voorbeelden van dit soort afspraken zijn:

Eerst huiswerk, dan gamen

Spreek met uw kind af hoeveel uur hij of zij maximaal per dag mag gamen. Bijvoorbeeld: doordeweeks maximaal 1 uur per dag, in het weekend wat langer. En alleen als het huiswerk af is.

Niet gamen voor het slapen

Zorg dat je kind uiterlijk een uur voor bedtijd stopt met gamen. Dit voorkomt slaapproblemen.

Eet zonder schermpjes

Geef van tevoren aan hoe laat je wilt gaan eten, zodat je kind op tijd kan stoppen met gamen. En voer als regel in dat tijdens het eten alle schermen van tafel gaan: eten doe je samen, zonder virtuele vrienden.

Geef het goede voorbeeld

Kinderen leren meer van volwassenen door wat ze doen, dan door wat ze zeggen. Geef het goede voorbeeld en leg jouw eigen telefoon ook wat vaker weg.

Doe leuke dingen

Een middagje zwemmen, naar de film of een festival, springen in een trampolinehal... Zo ontdekt uw kind wat er ook nog allemaal kan, in de échte wereld.

Illustratie van jongen met gameconsoleOnline zelfhulp (gratis voor leden)

Je gamegedrag of dat van je kinderen onder controle krijgen? Als lid volg je gratis de online zelfhulpmodule Gamen van Stichting mirro. Bedoeld voor jongeren van 16 jaar en ouder en hun ouders.