Leren eten in de peuterpuberteit

Opvoedingsdeskundige Luce geeft tips
Mijn peuter at altijd goed. Nu heeft hij ineens geen trek meer! Wat is er aan de hand?! Opvoedingsdeskundige Luce Olminkhof krijgt deze vraag regelmatig van bezorgde ouders. Gelukkig is er volgens Luce geen reden voor ongerustheid: “Peuters groeien in die periode eenmaal minder snel en ontwikkelen hun eigen wil.” De verminderde eetlust is dus begrijpelijk, maar kan in sommige gevallen zorgen voor een lastige machtsstrijd. Daarbij blijft het belangrijk dat je kind voldoende voedingsstoffen en vitaminen binnenkrijgt. Hoe pak je dit aan? Luce geeft tips!

Forceer niets

“Als je peuter geen behoefte heeft aan eten, dan maar even niet”, begint Luce. “Je moet niets forceren. Dat werkt averechts en leidt vaak tot onplezierige situaties aan tafel. Wat een nadelige werking heeft. Probeer wanneer je peuter wél eet, te onthouden in wat voor soort eten het interesse toont. Wat stopt het zelf in de mond? Daar kan je de volgende keer op inspelen. En geef je peuter ook complimentjes als het zelfstandig eet. Dit bouwt zelfvertrouwen en zelfredzaamheid op.”

Pak het stapsgewijs aan

De overstap van potjes babyvoeding naar vast voedsel kan erg wennen zijn voor je peuter. “Alle zintuigen spelen bij eten een rol”, vertelt Luce. “Daarom werkt het goed als het eten lekker smaakt en ruikt, niet gek aanvoelt en er leuk uitziet.” Veel om op te letten, dus waar begin je mee? “Zoete groentes gaan er vaak makkelijk in, zoals wortels, bietjes en pompoen. Gaat dat goed? Dan kan je overgaan op kleine hapjes van andere groentes. Handig om te weten: kinderen hebben minimaal 10 keer nodig om te wennen aan etenswaren. Gun ze die tijd.”

Betrek je kind bij het koken en eten

Het is voor je kind prettig als het weet wat het kan verwachten van etenstijd. Luce adviseert daarom routine aan te brengen in de maaltijden en je peuter mee te nemen in het ritueel. “Eet bijvoorbeeld op vaste tijdstippen of ga voor of na het eten even samen spelen. Zo gaat je kind uitkijken naar etenstijd. Een ander idee is om een speelkeukentje neer te zetten, zodat je peuter je spelenderwijs kan ‘helpen’ met koken. Hiermee maak je de overgang van spelen naar eten minder groot.”

Zorg voor een ontspannen sfeer

Peuters zijn volop de wereld om zich heen aan het ontdekken. Stilzitten aan de eettafel kan daarom best een uitdaging zijn. Luce: “Laat het eten niet langer dan 10 tot 20 minuten duren. Langer dan dat, is vaak te veel gevraagd.” De opvoedingsdeskundige adviseert om ook te oefenen met andere manieren van eten. “De zomer is daar een hele geschikte periode voor. Omdat je er dan vaker gezellig op uit gaat samen: picknicken, fruit plukken, naar de speeltuin. Zet bijvoorbeeld een bordje neer met gezonde hapjes. Je peuter hoeft dan niet rechtop stil te zitten aan tafel. Zo help je je kind op een ongedwongen manier etenswaren te proeven en te voelen. Gewoon met de handen en in kleine beetjes. Als de sfeer rondom eten ontspannen en gezellig is, is je kind sneller geneigd iets nieuws te proeven.”

Wil jij ook graag hulp bij opvoeden, bijvoorbeeld bij vragen over eten? Dan kun je via Espria Ledenvereniging gratis opvoedondersteuning aanvragen. Leden kunnen gebruikmaken van drie gratis gesprekken.