Fit de overgang in

Ben je in de 30 of 40? Bereid je goed voor op de 50!
“Een slimme meid is goed op haar overgang voorbereid”, zeggen cardioloog Janneke Wittekoek en gynaecoloog Dorenda van Dijken in hun boek Hart & hormonen – Fit de overgang in. De overgang lijkt voor dertigers en veertigers nog ver weg, maar wist jij dat het goed is om je hier al minstens tien jaar van te voren op voor te bereiden? In hun boek delen de dames heel veel waardevolle kennis over de vrouwelijke gezondheid. Lees hier al wat interessante weetjes en drie van hun praktische tips.

40 en vitaal

Als een vrouw rondom de 40 jaar oud is, beginnen haar hormoonspiegels te dalen. Je lichaam maakt in die periode een aantal belangrijke veranderingen door. Wanneer je ouder wordt, wordt het lastiger om af te vallen en je hebt meer tijd nodig om te herstellen van zware inspanningen. Ook kan je lichaam gevoeliger zijn voor blessures dan dat je eerder gewend was. Wanneer je in de overgang komt, kun je onder andere te maken krijgen met opvliegers, slaapproblemen en stemmingswisselingen. Nu zijn de meeste vrouwen rondom de 40 nog niet zover, maar een vroege overgang komt wel eens voor. Dus ben je in de 30 of 40? Dan heb je nog genoeg tijd om je gezondheid op pijl te brengen voordat je richting de overgang gaat. Hoe eerder je begint, hoe beter.

50 en verstandig

Vrouwen zijn gemiddeld 51 jaar als ze te maken krijgen met de overgang. Die leeftijd rondom de 50 markeert een omslagpunt voor het lichaam. Klachten waar je eerder al mee liep, vooral klachten die gerelateerd zijn aan hart- en vaatziekten, kunnen nu een echt risico worden. 50 en verstandig als je tegen die tijd bent, wil je dan vanzelfsprekend maatregelen nemen om je gezondheid op pijl te krijgen. Maar rondom die tijd begint dus ook de overgang al, waardoor het een stuk moeizamer gaat dan toen je 40 en vitaal was. Lees hieronder wat voor maatregelen je nu al kunt nemen!

Tips voor een fitte voorbereiding op de overgang

1. Word bewust van je eetpatroon
    Let op je voeding. Kies voor gezond en gevarieerd voedsel met een hoge voedingswaarde. Ben jij bewust van wat je allemaal eet en of die keuzes je helpen of juist niet? Bekijk de verpakkingen van alles wat jij eet eens goed; houd bij wat je allemaal op een dag binnen krijgt. Ontdek daarmee jouw verleidingen en kansen voor verbeteringen. Met gezonde keuzes blijf jij beter op gewicht en werk je bovendien aan een positief zelfbeeld.
  2. Bouw je spierkracht en conditie op

Begin nu met het opbouwen van je spierkracht en conditie. Maak beweging een vast onderdeel van je dagelijkse leven. Zo zorg je voor een gezond hart en veerkrachtig lichaam. Dit doe je al door 10 minuten per dag een aantal fitness-oefeningen te doen en door regelmatig te gaan sporten. Maak het leuk voor jezelf, kies een sport die bij jou past. Vergeet daarbij de warming-up en cooling down niet!

3. Minimaliseer stress en ontspan

Zorg dat je het stressniveau in jouw leven binnen de perken houdt en bewaak ook voldoende tijd voor ontspanning. Probeer daarnaast positief in het leven te staan. Soms kun je een situatie niet veranderen, maar wel de manier waarop jij er naar kijkt. Neem de stress-factoren in jouw leven eens onder de loep en richt je op de dingen waar je dankbaar voor bent. Kijk naar de dingen die goed gaan in plaats van de dingen die mis (kunnen) gaan. Geef jezelf oprechte complimenten voor kleine prestaties en geniet van het moment.

Chatten

Chat met onze