"Beweging verruimt je blik"

Gerard Nijboer: "Het is zoveel meer dan sport alleen!"
Als iemand weet wat beweging doet voor je lichaam en geluk, dan is het Gerard Nijboer wel. De voormalig Europees kampioen, marathonloper, bondscoach én sociaal-psychiatrisch verpleegkundige deelt met ons zijn unieke verzameling inzichten en tips.

Foto: Erwin te Bokkel

Gerard Nijboer over beweging en geluk

Moet je sporten om gezond te zijn?

“Ik heb het liever over beweging dan over sport. Het gaat namelijk niet om de prestatie die je levert, maar om wat je doet met wat je hebt. Voor ik begon met hardlopen had ik niks met sport. Ik was er niet goed in. We beginnen allemaal vanaf nul. En sommige mensen hebben sport helemaal niet nodig om zich goed te voelen: die staan van nature positief in het leven. Wie ben ik dan om daar iets van te vinden? Er is niet maar één waarheid. Wel geloof ik in de kracht van bewegen en daar vertel ik mensen graag over. Beweging heeft zoveel positieve invloed op hoe je je voelt en naar de wereld kijkt!”

Wat levert beweging je op?

“Beweging is een middel. Het kan bijvoorbeeld helpen om je weerstand te verhogen, wat in deze tijd extra belangrijk is. Wat ik mensen graag meegeef is dat gezondheid meer is dan een fit lijf. Beweging is ook goed voor je sociale leven, je creativiteit en je zelfbeeld. Het werkt allemaal samen. Als verpleegkundige heb ik veel gezien en meegemaakt. Zo kan ik me een man herinneren die een hartinfarct had gehad, wat grote invloed op hem had. Hij veranderde als mens en zijn zelfvertrouwen nam af. Voeger zeiden mensen na een hartinfarct: ga maar achter de geraniums zitten, anders krijg je er nog een. Dat is nu anders.”

“We weten nu dat het juist goed is om weer te gaan bewegen – ook om je vrij te voelen. Dat zit in de kleine dingen: stel het regent en je bent tóch naar buiten geweest. Je zag er tegenop en komt misschien nat thuis, maar je hebt het maar mooi gedaan. Je weet nu dat je meer kunt hebben dan je dacht. Je verruimt je blik. Beweging is zoveel meer dan alleen maar een sport beoefenen!”

Hoe begin je met bewegen?

“Het belangrijkste is dat je doet wat goed voelt. Dat betekent ook dat je het niet moet overdrijven. Bouw het rustig op en onderzoek wat haalbaar is. Zelf loop ik ook nog weleens ergens tegenaan, zoals toen ik laatst ging hardlopen met veel te warm weer. Of als ik meedoe met Nederland in Beweging: soms is het best lastig om balans te houden. Maar als je oefent word je beter. En als je net begint heb je als groot voordeel dat je heel snel stappen vooruitzet. Veel sneller dan mensen op hoog niveau, die heel hard trainen. Als mensen zien dat ze vooruitgang boeken maakt dat hen trots en zelfverzekerd. Dat motiveert me om iets met mijn ervaring te doen. Of het nu is in de vorm van een samenwerking met Espria ledenvereniging of met scholieren via Stichting iRun2BFit.”

Hoe maak ik een beweegplan?

“Stel voor jezelf een doel op waar je blij van wordt en wees daarbij realistisch. Fantastisch als je 40 kilometer wil lopen, maar met versleten knieën kun je beter fietsen. Dat geldt ook voor de context waarin je sport. Als je er tegenop ziet om te bewegen, doe het dan niet alleen. Vertel je familie en mensen in je omgeving wat je beweegdoel is en doe het samen. Maak een mooie wandeling of fiets naar een vriend om een kopje koffie te drinken. Maak er iets positiefs van! Onderzoek wat er allemaal mogelijk is – zo kun je bijvoorbeeld via de gemeente ook beweegcoaches vinden. Wacht niet, begin nú. En niet onbelangrijk: beloon jezelf wanneer je een doel bereikt!”