Fit en gezond zonder te sporten?

10 eenvoudige manieren om meer te bewegen
Wist je dat een actieve levensstijl beter is voor je gezondheid dan een keer per week intensief sporten? Met deze 10 ‘natuurlijke manieren’ van bewegen krijg je meer energie en een gezondere geest.

10 eenvoudige manieren om aan voldoende beweging te komen

1. Sportief dweilen

Wassen, ramen lappen, stofzuigen. Tijdens het huishouden ben je al lekker aan het bewegen. Op een leuke manier maak je er een ‘huishoudtraining’ van. Gebruik bijvoorbeeld geen emmer bij het dweilen, maar loop steeds heen en weer naar de wasbak om de dweil uit te spoelen. Of span bij alles wat je doet je buikspieren even aan.

2. ‘Tuinsporten’

Wist je dat mensen die regelmatig tuinieren gemiddeld zeven jaar langer leven? Graven, wieden of maaien zijn de beste ‘tuinsporten’, blijkt uit onderzoek. Leuk weetje: Met een half uur graven verbrand je 150 calorieën.

3. Fit in de file

O nee, file! Een mooi moment om wat oefeningen te doen. Ga rechtop zitten en span 15 keer achter elkaar je buikspieren aan, houd de spanning telkens vijf seconden vast. Herhaal dit drie keer. Ook je bilspieren kun je op deze manier trainen. Niemand die het ziet ...

4. Wacht op je tenen

Hoe vaak sta je te wachten op bus, tram of trein? Tijd voor een onopvallende oefening. Zet je voeten plat op de grond tegen elkaar aan. Ga op je tenen staan, blijf even staan en zak dan langzaam naar beneden tot je voeten weer plat staan. Herhaal dit zo vaak als prettig is.

5. Avondloopje

Maak er een gewoonte van om na het eten een rondje te wandelen. Geen zin om steeds hetzelfde rondje te lopen? Download dan gratis de app eRoutes (loop- en wandelroutes) voor iOS en Android. Deze geeft je automatisch drie routes om uit te kiezen. Waar je begint, eindig je ook.

6. Neem een stappenteller

Gebruik een stappenteller of zet een stappentellerapp op je smartphone. Op de app stel je zelf in hoeveel stappen je per dag wilt zetten (6000 is al heel aardig). Je zult merken dat het een sport wordt om elke dag je doel te halen én te verbeteren.

7. Luiestoeltraining

Zelfs in een luie leesdag kun je wat sport stoppen. Tien keer achter elkaar uit je stoel opstaan en weer gaan zitten is een mooie krachttraining voor je beenspieren. Dit kan bijvoorbeeld met de Fitavie-app. Deze app heeft meer dan 100 eenvoudige oefeningen en ruim 160 variaties. Van licht tot intensief. Leden van de ledenvereniging krijgen 50% korting op een jaarabonnement van Fitavie: € 23,88 (normaal € 47,76).

8. Sportief bijkletsen

Een afspraak om bij te kletsen? Stel voor om samen te gaan wandelen of fietsen. Na afloop kun je altijd alsnog een kopje koffie of thee drinken.

9. Speel!

Naar de speeltuin met de (klein)kinderen? In plaats van op een bankje te gaan zitten kun je ook lekker meedoen. Duw de schommel (goed voor de armspieren!), doe mee met tikkertje, trap samen een balletje of speel een potje badminton.

10. Ga lunchwandelen

Een kantoorbaan? Gebruik je lunchtijd voor een korte wandeling met collega’s. Er is ook een oefening die je gewoon op je bureaustoel kunt doen. Ga rechtop zitten met je knieën in een hoek van 90 graden. Til je voeten van de grond en blijf tien seconden in deze houding zitten terwijl je je buikspieren aanspant. Zwaar, maar effectief!