Handige hulpjes bij dementie

Hulpmiddelen geven verlichting
Mensen met dementie hebben vaak moeite met dagelijkse dingen. De weg in huis vinden bijvoorbeeld. Of op tijd eten en drinken. Gelukkig zijn er allerlei handige hulpmiddelen. Voor mensen met dementie zelf maar ook voor degenen die iemand met dementie verzorgen.

9 hulpmiddelen voor mensen met dementie

1. Dementieklok

Mensen met dementie kunnen dag en nacht soms moeilijk uit elkaar houden. Ook vinden ze het vaak lastig om te bepalen hoe laat en welke dag, seizoen of jaar het is. Een dementieklok kan helpen. Deze geeft aan hoe laat het is en welk deel van de dag (ochtend, middag, avond of nacht). Een ingebouwde kalender toont de datum en welke dag van de week het is. Voorbeelden vindt u in de Winkel met Zorg.

2. Tafelkalender

Een geplastificeerde kalender waarop u met uitwisbare stift noteert wie er welke dag langskomt en hoe laat. Dit helpt iemand met dementie bij een goede dagstructuur. U kunt de kalender (gratis) aanvragen via de wijkverpleegkundige. Er zijn ook agenda's voor mensen met dementie in de handel, bijvoorbeeld bij de webshop dementie-winkel.nl of  Zorgboeken.

3. Geheugensteun om genoeg te drinken

Voldoende vocht is belangrijk voor het denkvermogen. De meeste ouderen drinken niet genoeg. Er zijn eenvoudige apparaatjes die met een lichtje aangeven wanneer het tijd is om te drinken.

4. Deurstickers voor in huis

Weet je naaste de weg in huis niet meer zo goed? Een eenvoudige tip: plak stickers met de naam van de ruimte op de deuren.

5. GPS-tracker

Verdwaalt je naaste wel eens? Met een gps-systeem kun je via je pc, tablet of smartphone achterhalen waar hij of zij is. Alzheimer Nederland geeft op haar website tips voor het kiezen van gps-systemen.

6. Alarmering

Verzorg je iemand met dementie en woont diegene alleen? Dan is het een prettig idee als er snel hulp kan zijn. Met persoonsalarmering kan je naaste in geval van nood met één druk op de knop alarm slaan. In huis, maar ook buitenshuis. Er gaat dan een signaal naar een meldkamer die hulpverleners of jou als mantelzorger inschakelt.

7. Spullen-zoeker

Vaak spullen kwijt? Er zijn allerlei hulpmiddelen op de markt die helpen bij het vinden van sleutels, portemonnee, bril of andere zaken. Zoals de keyfinder, sleutelzoeker of locatorfinder.

8. Foto-telefoon

Bij een telefoon met fototoetsen kun je de belangrijkste telefoonnummers voorzien van een foto. Handig voor als je naaste namen en telefoonnummers niet goed onthoudt. Voorbeelden vind je in de Winkel met Zorg.

9. Rookmelder

Mensen met (beginnende) dementie kunnen vaak nog zelf koken, maar het risico op binnenbrandjes is iets groter. Een rookmelder of hittedetector is dan aan te raden. Er zijn ook gecombineerde rook- en hittedetectors.