Langdurige zorg aanvragen, hoe doe je dat?

Stap voor stap hoe je Wlz-zorg aanvraagt
Wil je langdurige zorg aanvragen vanuit de Wlz (Wet langdurige zorg)? Maar weet je niet precies hoe je dat doet? Wij leggen het je uit. Stap voor stap.

Wil je zeker weten of je Wlz-zorg nodig hebt? Doe dan eerst de Webcheck Wlz van het CIZ.

Vraag iemand om je te helpen. Iemand die je goed kent, zoals een vriend, buurman of familielid. Twee weten meer dan één. Je kunt ook bij je gemeente vragen naar een onafhankelijke cliëntenondersteuner: die helpt je gratis bij je aanvraag.

Langdurige zorg aanvragen in 6 stappen

1. Naar het CIZ
    Zorg vanuit de Wlz vraag je aan bij het CIZ (Centrum indicatiestelling zorg). Dat kan op de website van het CIZ of door een aanvraagformulier te downloaden, in te vullen en samen met de gevraagde documenten op te sturen.
    Het CIZ onderzoekt je persoonlijke situatie en omgeving. Daarvoor maakt het CIZ onder andere een afspraak met je voor een gesprek.
  2. Bereid het gesprek voor
    Maak een lijstje met vragen die je in elk geval wilt bespreken. Bijvoorbeeld: Waarvoor heb je hulp nodig? Wat kun je zelf nog doen? Welke oplossingen zijn er voor je mogelijk? Wat wordt je eigen bijdrage?
  3. Gesprek
    Een medewerker van het CIZ bespreekt je aanvraag met je. Bij dit gesprek mag ook je mantelzorger, begeleider of een onafhankelijke cliëntondersteuner zijn.
  4. Besluit CIZ
    Op basis van het gesprek en het onderzoek besluit het CIZ of je recht hebt op langdurige zorg (indicatie). Dit besluit ontvang je per brief, binnen zes weken.
    Krijg je geen Wlz-indicatie? Dan heb je misschien recht op zorg vanuit de Wmo of Zvw.
    Niet eens met het indicatiebesluit? Dan kun je bezwaar maken bij het CIZ.
  5. Wlz-indicatie
    Krijg je een Wlz-indicatie? Dan maakt het CIZ een zorgprofiel. Daarin staat welke zorg je nodig hebt. Je zorgprofiel komt in je indicatie.
    In je indicatie staat ook hoe je de zorg krijgt. Daarvoor kies je wat bij je past:
  6. Zorgplan
    Met je zorgaanbieder maak je afspraken over je zorg en ondersteuning, onder andere over:
    • Verpleging en begeleiding.
    • Je dagbesteding.
    • Hulp van familie of vrienden (mantelzorg).
    De zorgaanbieder legt de afspraken vast in een zorgplan. Een zorgplan heet ook wel een (zorg)leefplan of ondersteuningsplan.

Vragen? De ledenconsulent helpt je verder

Heb je nog vragen over de aanvraag van langdurige zorg vanuit de Wlz? Als lid van de ledenvereniging kun je gratis terecht bij de ledenconsulent. Zij informeert en adviseert je graag. De ledenconsulent kent de regels en wetten en weet welke instanties je verder kunnen helpen. Bel 088 - 383 20 00. Als je wilt, komt zij bij je op huisbezoek.

Chatten

Chat met onze