Wmo: wet maatschappelijke ondersteuning

Wil je graag thuis blijven wonen en gewoon de dagelijkse dingen doen? Maar heb je daarbij hulp nodig? Vraag Wmo-ondersteuning aan bij jouw gemeente. Lees er alles over.

Wmo: zo werkt het

De Wmo is de wet maatschappelijke ondersteuning. Je vraagt bijvoorbeeld hulp uit de Wmo aan als je langer thuis wil blijven wonen. Via de gemeente vraag je hulp via de Wmo aan. De gemeente beslist welke ondersteuning je kunt krijgen. Zo kan het lukken om in je eigen huis te blijven wonen. En je blijft gewoon de dagelijkse dingen doen, zoals de boodschappen of de kleinkinderen bezoeken. Bekijk hoe je Wmo aanvraagt. Voor hulp uit de Wmo betaal je een eigen bijdrage van maximaal € 19,- in de maand.

Wmo aangevraagd

Hulp uit de Wmo aangevraagd? Dan maakt de gemeente een afspraak met je. Dit heet een keukentafelgesprek. Het gesprek vindt meestal bij je thuis plaats of bij de gemeente. Het is een goed idee om je op dit gesprek voor te bereiden. Bedenk welke hulp je echt nodig hebt en maak de situatie niet mooier dan hij is. En vraag eventueel een familielid of bekende om bij het keukentafelgesprek met de gemeente te zijn.

Wmo-aanvraag goedgekeurd

Geeft de gemeente je hulp uit de Wmo? Dan krijg je een persoonsgebonden budget (pgb) of zorg in natura. Bij een pgb krijg je een bedrag. Daarmee regel je zelf wat je nodig hebt bij je zorgaanbieder. Bij zorg in natura regelt de gemeente alles.

Wmo-aanvraag afgewezen?

Krijg je geen of weinig hulp uit de Wmo? Of klopt het bedrag dat je krijgt niet? Bekijk hoe je in 8 stappen bezwaar maakt.