Stop met dat gevit

Raak advies van een relatietherapeut
Barbara en Jeroen zitten nu al weken op elkaar te vitten. Zij vindt dat hij niet genoeg doet in het huishouden, hij vindt dat ze de kinderen vaker op kan halen van school. Veel stellen belanden na verloop in deze negatieve spiraal. We vroegen relatietherapeut Lex van Velzen van Systeemtherapie Van Velzen hoe je dit kunt doorbreken.

Alledaagse dingen

“De dingen waarover gevit wordt zijn meestal alledaags”, begint Lex zijn verhaal. “Zeker als je jonge kinderen hebt, is er veel te doen in het huishouden. Je legt de was op de trap zodat het mee naar boven genomen kan worden, maar je partner loopt er gewoon voorbij. Je kunt knallende ruzie krijgen over dat soort simpele ergernissen. Ik maak dat ook mee bij mij in de spreekkamer. Als ik dan even niets zeg en verbaasd een wenkbrauw optrek, zien mensen soms plotseling in dat het eigenlijk nergens over gaat.”

Goede bedoelingen

Waarom lopen dat soort simpele ergernissen dan soms toch zo uit de hand? Lex: “Vaak heb je niet door dat je de ander kwetst door te zeuren, omdat je van jezelf weet dat je goede bedoelingen hebt. Dat je kritiek uit omdat je hoopt dat er daardoor iets verandert en je relatie beter wordt. Maar je partner weet dat niet. Die ziet die kritiek juist als een manier om de relatie te beschadigen. Dat zorgt ervoor dat hij of zij gaat terugvechten of zich terugtrekt. Dus je bewust worden van het feit dat je iemand daar pijn mee kan doen, is de eerste stap om de negatieve spiraal te doorbreken.”

Leren oplossen

Toch kun je nooit helemaal voorkomen dat je ruziemaakt. Dat is ook niet erg, vindt Lex. “Ruzie hoort bij een goede relatie. Je kunt nu eenmaal niet van je partner verwachten dat die altijd volgens het boekje reageert als je kritiek uit. Wel is belangrijk dat je de ruzie samen op een fijne manier op kunt lossen. Dat kun je leren, bijvoorbeeld bij relatietherapie. De truc is om door te vragen. Bij jezelf én bij de ander. Waarom erger je je zo aan dat ongewassen kopje op het aanrecht? Misschien omdat je daardoor het gevoel hebt dat je alles alleen moet doen. En waarom vind je dat vervelend? Misschien omdat je je dan niet gezien voelt door de ander. En waar komt die behoefte om gezien te worden dan vandaan? Zo kom je steeds dichter bij de onderliggende redenen. Als je die eenmaal weet, kun je er rekening mee houden. En het zorgt voor een betere verbinding.”

Meer advies nodig?

Komen jullie er samen niet uit? Er is altijd hulp in de buurt. Volg bijvoorbeeld de online zelfhulpmodule ‘Relatieproblemen’ of een van de andere modules. In je eigen tijd, anoniem en gratis voor leden. Laat zorgen geen problemen worden.

Of kies voor een relatietherapeut, zoals Lex van Velzen van Systeemtherapie van Velzen. Relatietherapie wordt niet vergoed vanuit het basispakket van je zorgverzekering. Sommige aanvullende verzekeringen bieden wel vergoeding. Vraag bij je verzekeraar na of dit binnen jullie dekking valt. Lees op onze website meer over de afspraken die de ledenvereniging met een aantal zorgverzekeraars heeft gemaakt.