Valpreventie: voorkom dat je valt

Met aanpassingen in huis en spieroefeningen voorkom je valpartijen en sta je steviger op je benen. Dit geeft een veiliger gevoel in en om het huis. Bekijk de tips voor valpreventie.

Zorg voor valpreventie in huis

In huis gebeuren de meeste ongelukken. Maak de kans op een valpartij kleiner door voor valpreventie te zorgen. Dat kunnen aanpassingen zijn, zoals wandbeugels in de badkamer. Maar ook een persoonsalarm zorgt voor een veilig gevoel in huis. En zorg voor een goed evenwicht. Dan raak je minder snel uit balans en blijf je stevig op je benen staan.

Valpreventie: handige tips

Een simpel ongeluk is de oorzaak van veel valpartijen. Zoals struikelen over een drempel of een val van de trap. Soms met kneuzingen en botbreuken als gevolg. Dit feit maakt dat veel ouderen zich thuis minder zeker voelen. Bekijk de handige tips voor valpreventie. Maak je huis veilig met aanpassingen, check of je medicijnen bijwerkingen hebben, zoals duizeligheid, en draag stevige schoenen.

Top 10 vallen in huis

Uitglijden in de badkamer staat op nummer één bij vallen in huis. Maar ook valpartijen op de trap, keuken en uit bed zijn berucht. Je loopt thuis het meeste risico om te vallen. Toch is het gemakkelijk om thuis voor valpreventie te zorgen. Koop bijvoorbeeld wandbeugels en een antislipmat voor de badkamer. Werk losse kabels weg in kabelgoten. Bekijk de top 10 plekken om te vallen in huis.

Verbeter je evenwicht

Valpreventie begint met een goed evenwicht. Met een goed evenwicht voel je je zeker en val je minder snel. Je evenwicht verbeteren is niet moeilijk. Ga met een balansbord, balkussen of balanceerblok aan de slag. Of vraag tips aan de fysiotherapeut. Deze geeft je goede oefeningen om thuis te doen. Spelenderwijs trainen is natuurlijk het leuks. Een balspel spelen met de kleinkinderen is al heel nuttig voor je evenwicht.

Persoonsalarmering

Ben je niet helemaal zeker van jezelf? Gebruik persoonsalarmering. Een persoonsalarm is een knop die je om je hals draagt of met een clip aan je kleding. Val je thuis of buitenshuis? Met één druk op de knop is er binnen 30 minuten iemand bij je. Bijvoorbeeld een familielid of verpleegkundige.

Chatten

Chat met onze