Hier loopt u écht risico om te vallen

Top 10 vallen in huis plus slimme tips
Wist u dat u thuis het meest risico loopt om te vallen? Vooral op de trap, in de badkamer en het toilet. We hebben de 10 grootste risico's in huis voor u op een rijtje gezet. Plus: we geven u slimme tips om op de been te blijven.

10 grootste risico's om te vallen in huis

Waar in huis loopt u het grootste risico om te vallen? We hebben de 10 gevaarlijkste situaties op een rijtje gezet. Ook geven we u tips hoe u kunt voorkomen dat u valt in huis.

1. Uitglijden in de badkamer

Vallen in de badkamer komt veel voor. Er zijn verschillende manieren om te voorkomen dat u uitglijdt. Gaat u graag in bad, monteer dan een badrandbeugel en leg er een grote antislipmat in. Veiliger is een ruime inloopdouche met een zitje en wandbeugel.

2. Languit in de keuken

Ook in de keuken is een val zo gemaakt. Een simpele oplossing is antislipspray. Dit onzichtbare goedje spuit u op de vloer. Let op: niet te veel, dan wordt de vloer zo stroef dat u juist makkelijk struikelt.

3. Een zwieper op de losse mat

Losliggende (deur)matten en tapijten zijn levensgevaarlijk. Een zwieper is zo gemaakt. Dit lost u eenvoudig op met een antislipmat eronder. Of plak antislipstrips onder kleden en matten.

4. Oeps, drempel niet gezien

Ook drempels veroorzaken veel valpartijen. Alle drempels in huis verwijderen is de veiligste optie. Te veel werk of te duur? Kies dan voor een drempelloop, een glooiend profiel dat over de drempel wordt gelegd.

5. Onderuit in het donker

Met looprouteverlichting ziet u ook ’s nachts waar u loopt. Zodra u uit bed stapt, floepen de ledlampjes op voethoogte aan en wijzen u de weg naar badkamer of toilet.

6. Van de trap vallen

Eén misstap en u ligt beneden. Zorg voor een stevige trapleuning, liefst aan twee kanten. Plak antislipstrips op de treden. En, belangrijk: laat geen rommel op de trap slingeren.

7. Struikelen over een snoer

Apparatuur, staande lampen, overal in huis liggen snoeren en kabels. Zeker als ze in de loop liggen verhogen ze uw valgevaar. Met kabelgoten – van aluminium of kunststof – werkt u ze netjes en vooral veilig weg.

8. Vallen bij toiletbezoek

Als opstaan lastiger gaat, is het risico dat u onderuit gaat in het toilet groter. Een verhoogd toilet of losse toiletverhoger maakt opstaan makkelijker. Monteer wandbeugels voor extra steun. Liever niet in de muur boren? Er zijn ook losse aluminium frames die u over het toilet plaatst en waarmee u zich omhoog duwt.

9. Uit bed tuimelen

Met een bedhek verlaagt u de kans uit bed te vallen. Er zijn losse bedhekken die u eenvoudig onder uw matras monteert. Voor extra veiligheid is er persoonsalarmering, een alarmknop die u altijd bij u draagt. Zo heeft u direct hulp als het toch een keer misgaat.

10. Gladde sokken of panty’s

Gladde vloeren? Loop dan liever niet op sokken of panty’s door het huis. Op blote voeten valt u minder snel. Graag warme voeten? Kies dan voor sokken of slippers met een antislipzool.

Veel van de hierboven genoemde producten kunt u lenen of huren bij Medipoint en Zuiver Zorg. Als lid van de ledenvereniging krijgt u altijd 10% korting en op sommige producten zelfs 25%. Lees meer over uw ledenvoordeel.

Valpreventie: tips voor ouderen

Als u ouder wordt, wordt de kans om te vallen groter. Die kans kunt u kleiner maken door uw spieren sterk en soepel te houden. Lees wat u kunt doen om vallen te voorkomen.

Gratis cursus valpreventie

Bent u via de ledenvereniging collectief verzekerd bij Univé, Zilveren Kruis of De Friesland? Dan krijgt u een cursus valpreventie volledig vergoed. Meer informatie over onze collectieve zorgverzekeringen.

Meer over