Kleiner wonen? Dit komt erbij kijken

Zo bereidt u de verhuizing voor
Denkt u erover om kleiner te gaan wonen? Misschien zijn de kinderen het huis uit en is uw woning een maatje te groot geworden.Wat komt er bij zo'n verhuizing kijken? We zetten de belangrijkste punten op een rij.

Woonwensen

Zet eerst uw woonwensen op een rij. Bedenk daarbij vooral wat u zelf graag wilt. In wat voor huis wilt u wonen? In een appartement, bungalow, serviceflat, woongemeenschap... En waar wilt u wonen? In uw huidige woonplaats, dichterbij de kinderen? U hoeft niet meer per se in de buurt van een school te wonen, bijvoorbeeld. Maar wat wilt u wel in de buurt hebben? Winkels, een park, de huisarts? Goed om te weten als u op huizenjacht gaat.

Woonlasten

Kijk ook naar wat er financieel verandert als u gaat verhuizen. Meestal is een kleinere woning goedkoper. Ook zijn de vaste lasten vaak lager omdat u minder energie verbruikt. Maar misschien gaan uw inkomsten ook omlaag omdat u met pensioen gaat. Dus wat kunt u betalen? En wat wilt u betalen? Wat kunt u met een eventuele overwaarde van uw huidige woning? Uw bank of hypotheekadviseur kan er meer over vertellen.

Grote opruiming

Als u écht kleiner gaat wonen, heeft u in uw nieuwe woning geen ruimte voor al uw spullen. Dus is een grote opruiming nodig. Veel spullen heeft u waarschijnlijk al jaren niet meer gebruikt. Mensen die zo’n opruiming hebben gehouden, voelen het vaak als een bevrijding.

Maar hoe bepaalt u wat weg kan en wat u bewaart? Waar begint u? Als u er zelf niet goed uitkomt, dan kan een opruimcoach u helpen, ook wel een professional organizer geheten. Een opruimcoach bij u in de buurt vindt u via de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers.

Verhuisservice

U heeft uw nieuwe woning gevonden, de geldzaken geregeld en een grote opruiming gehouden. De verhuizing staat voor de deur. Ook daarvoor heeft u veel te regelen. U kunt natuurlijk een verhuisbedrijf inhuren. Maar u kunt ook de verhuisdirigent/-regisseur van de verhuisservice inschakelen. U krijgt de hulp die u wilt: u bepaalt namelijk zelf wat u uit handen geeft en wat u liever zelf doet. Zo went u rustig aan het idee van een nieuwe woning. U verhuist zonder zorgen, zonder stress.

Sociaal netwerk

Kent u in uw nieuwe woonomgeving weinig mensen? Maar wilt u wel mensen kennen voor leuke en gezellige momenten? En op wie u ook een beroep kunt doen als het nodig is? Enkele tips om nieuwe mensen te leren kennen:

• Maak kennis met de buren. Nodig ze uit voor een kopje koffie of een kennismakingsborrel.
  • Bezoek ontmoetingsbijeenkomsten of ga een cursus volgen in het buurtcentrum. Het adres vindt u op internet.
  • Ga vrijwilligerswerk doen. Op de websites Vrijwilligerswerk.nl vindt u welke organisaties vrijwilligers zoeken in uw buurt.

Vindt u het moeilijk om nieuwe contacten te leggen? Dan is er een steuntje in de rug, bijvoorbeeld van de ANBO Raad & Daad Sociaal Netwerker (als u lid bent van ANBO) of Humanitas Tandem.