Wie betaalt mijn woningaanpassing?

Vergoedingen voor traplift, verhoogd toilet en meer
Traplift of verhoogd toilet nodig? Of een andere aanpassing aan je woning? Voor woningaanpassing kun je vaak een vergoeding voor krijgen. Van de gemeente, je zorgverzekeraar of vanuit de Wlz. De mogelijkheden op een rijtje.

Deze woningaanpassingen krijg je wel vergoed

Alleen aanpassingen in huis die echt nodig zijn om zelfstandig te blijven wonen, krijg je vergoed. De verbouwing moet noodzakelijk zijn voor je dagelijkse bezigheden zoals eten, koken, wassen, aankleden en slapen.

Voorbeelden

• Traplift
  • Verhoogd toilet
  • Verlaagd aanrechtblad
  • Bredere deur
  • Weghalen van drempels

Vraag bij je gemeente (Wmo-loket of sociaal wijkteam) na of je recht hebt op een vergoeding. De gemeente beoordeelt welke zorg en ondersteuning je nodig hebt in het keukentafelgesprek.

Deze woningaanpassingen krijg je niet vergoed

Kleinere aanpassingen die je zelf kunt doen, met bijvoorbeeld spullen uit de bouwmarkt, krijg je meestal niet vergoed. Deze zaken vallen onder de noemer ‘algemeen gebruikelijke voorziening’. Ook andere aanpassingen die het leven aangenamer maken maar niet echt noodzakelijk zijn, worden niet vergoed.

Voorbeelden

• Muurbeugels
  • Makkelijk te bedienen mengkraan
  • Verbouwen van een kamer voor je hobby

Wie betaalt welke woningaanpassing?

Voor vergoeding van een woningaanpassing doe je een beroep op de gemeente (Wmo of Wlz) of je zorgverzekeraar.

Dit betaalt de gemeente

De gemeente betaalt vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) voor woningaanpassingen die nodig zijn om langer zelfstandig te blijven wonen. Op basis van een keukentafelgesprek bepaalt de gemeente welke vergoeding je krijgt.

Verhuisvergoeding

Is de aanpassing heel duur? De gemeente kan dan in plaats van een vergoeding voor woningaanpassing een verhuisvergoeding geven. Die kun je gebruiken voor de verhuizing naar een andere, meer geschikte woning.

Dit betaal je zelf

Krijg je de aanpassing vergoed vanuit de Wmo, dan moet je soms wel meebetalen. Je betaalt dan maximaal € 19,50 per maand eigen bijdrage.

Hou er rekening mee dat je alleen een vergoeding krijgt voor de goedkoopste oplossing. Een aangepaste, nieuwe keuken kan daardoor minder luxe zijn dan wat je had. Soms mag een duurdere aanpassing wel als je bijbetaalt.

Dit vergoedt de zorgverzekering

De zorgverzekeraar betaalt niet voor verbouwingen, maar soms wel voor hulpmiddelen. Denk aan slimme snufjes (domotica) die het zelfstandig wonen makkelijker maken. Bijvoorbeeld op afstand bedienbare lichten, ramen en deuren of een lichtflitsbel. De meeste zorgverzekeraars vergoeden ook de apparatuur voor persoonsalarmering. Vraag je verzekeraar wat de mogelijkheden zijn.

Op de hulpmiddelenwijzer kun je per hulpmiddel zien of en hoe je een vergoeding krijgt.

Regels voor huurders

Ook een huurwoning kun je laten aanpassen. Als de gemeente de woningaanpassing vergoedt, heb je hiervoor geen toestemming nodig van de verhuurder. Een verbouwing moet je wel melden. Als je de huur opzegt, hoef je de aanpassingen in de woning niet weg te halen.

Vraag het de ledenadviseur

Heb je nog vragen, maar weet je niet goed waar je terechtkunt? Of zoek je een oplossing in de buurt? Onze ledenadviseur helpt je graag op weg!

Zo kunt u de ledenconsulent bereiken
Telefoon: 088 - 383 20 00
E-mail: service@ledenvereniging.nl