Werkstress / burnout

Online zelfhulp: balans tussen werk en privé
Stress hoort bij het leven en dus ook bij werken. Maar als u langere tijd ongezonde stress op uw werk ervaart, dan krijgt u daar last van. De zelfhulpmodule Werkstress / burnout van Stichting mirro helpt om de juiste balans tussen werk en privé te vinden en te houden. Anoniem. Gratis voor leden.

Inhoud module

Illustratie van man met stropdas en aktetasOnderwerpen

De online zelfhulpmodule Werkstress / burnout helpt u om werkstress het hoofd te bieden:

• Stress en ik: iedereen reageert anders op stressvolle situaties. Bepalend in welke mate iemand stress ervaart is de bron van spanning. Spanningsbronnen kunnen bijvoorbeeld zijn het werk zelf, collega’s, de organisatie, veranderingen, werkomgeving of uw carrière.
  • Werkomgeving: uw omgeving heeft invloed op wat u denkt en hoe u zich voelt. De sfeer op uw werk, de vaste gewoonten en regels, uw collega’s en leidinggevende kunnen een rol spelen bij het wel of niet ervaren van werkstress. Dat geldt ook voor de inrichting van uw werkplek en de planning van uw werkzaamheden.
  • Werk, stress en leefstijl: door uw leefstijl onder de loep te nemen, kunt u uw gevoeligheid voor stress eerder herkennen. Een gebalanceerde leefstijl maakt u weerbaarder tegen werkstress.
  • Acceptatie: piekeren brengt u in een spiraal van negatieve gedachten. Herken gepieker en laat het los. Door u te focussen op aspecten die u wel kunt beïnvloeden en door andere zaken die je niet kunt beïnvloeden te accepteren voorkomt u werkstress.

Oefeningen, tips, informatie en ervaringen van anderen

U leest informatie, krijgt tips en doet oefeningen. Ook vertellen ervaringsdeskundigen hun verhaal. De module bestaat uit verschillende onderdelen die u in uw eigen tempo en volgorde kunt doorlopen. Wanneer het u uitkomt. Elk onderdeel bevat een intro, uitleg, oefening en terugblik.

Start- en eindmeting

U begint de module met een startmeting. Die geeft u een idee van uw huidige situatie. Hoe is uw balans? Als u de module heeft afgerond kunt u zichzelf bij de eindmeting nogmaals testen. Is er verbetering te zien, of kunt u op onderdelen nog meer oefenen?

Anoniem

U doorloopt de zelfhulpmodule anoniem. Niemand weet wie u bent. En niemand wordt op de hoogte gesteld, dus ook uw huisarts en zorgverzekeraar niet.

Wat gebeurt er met uw gegevens?

• Als u de zelfhulpmodule wilt starten, moet u eerst inloggen op de website van de ledenvereniging. Het inloggen dient er alleen voor om uw lidmaatschap te checken. Wij sturen geen gegevens van u door naar mirro.
  • De gegevens die u opgeeft op de website van mirro, zijn alleen nodig om u te kunnen benaderen en de behandeling op u af te stemmen.

Uw voordeel als lid

Als lid van de ledenvereniging kunt u de zelfhulpmodule gratis doorlopen. Nog geen lid? Meld u nu aan als lid!

Meer over