Alles over de zomerdip en wat je ertegen kunt doen

'Gebruik de lunchpauze voor een middagdutje'
Het is mooi zomerweer en iedereen gaat eropuit. Maar jij wilt eigenlijk het liefst gewoon binnenblijven. Je slaapt slecht, hebt last van de warmte en voelt je somber. Je voelt je schuldig dat je niet lekker in je vel zit; in de zomer hoor je het toch juist naar je zin te hebben? Dit gevoel wordt de zomerdip genoemd. Volgens medisch bioloog Marianne Bleumink zijn er best veel mensen die last hebben van een lichte vorm. Ze vertelt waardoor de zomerdip ontstaat en wat je ertegen kunt doen.

Raak advies van een medisch bioloog

Ritme van 24,2 uur

"Van nature heeft ieder mens een ritme van 24 uur en 11 minuten per dag", vertelt Marianne. "Maar de aarde doet er 24 uur over om één keer rond zijn as te draaien. Je lichaam krijgt dus iets minder tijd dan het nodig heeft om optimaal te functioneren. De biologische klok, een klein gebied in de hersenen, corrigeert dit kleine verschil zelf. Maar bij het wisselen van seizoenen gaat dat nog wel eens mis. Zeker als je een gevoelige biologische klok hebt."

Melatonine

Dat je lichaam soms minder goed kan bijstellen, heeft te maken met daglicht. "In de winter krijgt het lichaam vaak te weinig daglicht, maar in de zomer misschien te veel", zegt Marianne. "Om goed te kunnen slapen heeft je lichaam melatonine nodig. Dit is een stofje dat je lichaam aanmaakt als het donker is, waardoor je moe wordt. In de zomer is het in Nederland tot laat licht. Dat betekent dat je dus dus ook later moe wordt. En als je dan eindelijk slaapt, is het al gauw weer licht."

Koele slaapkamer

"Daarnaast speelt de temperatuur een rol", aldus Marianne. "Voor een goede nachtrust heb je een koele slaapkamer nodig. Tussen de 16 en 18 graden is ideaal. Dan kan je lichaam genoeg afkoelen om goed in slaap te vallen. In de zomer is het natuurlijk vaak erg warm. Dus te veel warmte en te lang licht kan leiden tot een slaap tekort. Het tekort zorgt ervoor dat je minder gevoelig wordt voor serotine: het stofje waardoor je je gelukkig voelt. Hierdoor kun je je lusteloos of chagrijnig voelen, maar ook last krijgen van hoofdpijn. En dat willen we natuurlijk niet."

Oplossingen

De belangrijkste vraag is natuurlijk: wat je ertegen kunt doen? "Om oververmoeidheid te voorkomen, zou je je lunchpauze kunnen gebruiken voor een middagdutje. Net zoals de Zuid-Europeanen dat doen. Zo kun je wat slaap inhalen. Verder kun je veranderingen aanbrengen in je slaapkamer. Bijvoorbeeld door een ventilator of mobiele airco neer te zetten om het wat koeler te maken. Of je koopt een slaapmasker of hangt zonverduisterende gordijnen op, zodat je minder last hebt van het licht. En onthoud: je bent zeker niet de enige!"

Vraag om hulp

Vervelend genoeg kan een zomerdip ook omslaan in een depressie. Praat er daarom over met de mensen die je vertrouwt. Daarnaast hebben wij verschillende modules om mentaal fit te blijven

Chatten

Chat met onze