Administratieve hulp bij mantelzorg

Als mantelzorger hoeft u niet alles alleen te doen
Mantelzorgers krijgen steeds meer administratie op hun bordje. Al dat geregel kost veel tijd en energie. Welke hulp kunt u als mantelzorger krijgen om die administratieve druk wat te verminderen?

Belastingvragen

Huurtoeslag, zorgtoeslag, de aangifte na een erfenis. Wat zijn de regels? Waar heeft degene voor wie u zorgt recht op?

Belastingservice

De Belastingservice kan meer voor u doen dan alleen helpen bij de jaarlijkse belastingaangifte. Ze kunnen u ook ondersteunen bij de voorlopige teruggaaf of helpen met het opstellen van bezwaarschriften. Voor al uw vragen over belastingen kunt u het hele jaar door contact opnemen.

BelastingTelefoon voor nabestaanden

Voor vragen over toeslagen, inkomstenbelasting, erven en erfbelasting kunt u ook bellen met de BelastingTelefoon voor nabestaanden: 0800 - 235 83 54 (gratis)

Structuur en rust

De post stapelt zich op en u weet niet wat u moet met al die officiële brieven. Als u voor iemand zorgt, kan de administratie veel stress geven.

Administratieve hulp van Saar aan huis

De vervangende mantelzorg van Saar aan Huis brengt rust en structuur. Saar aan Huis regelt op verzoek namelijk ook administratieve en financiële zaken voor u. Van de post sorteren tot een kasboek bijhouden of afspraken inplannen: het kan allemaal. Ook als u een gesprek heeft met de gemeente kunnen zij aanschuiven. Als mantelzorger wordt u steeds keurig op de hoogte gehouden.

Hulp bij zorg aanvragen

Aanvragen van zorg brengt veel regel- en papierwerk met zich mee. Bovendien is niet altijd duidelijk waar u moet zijn met welke zorgvraag.

Gratis cliëntondersteuner via de gemeente

Als u zorg en ondersteuning ontvangt via de gemeente, heeft u recht op gratis cliëntondersteuning. Een cliëntondersteuner helpt u om de juiste zorg te regelen of bij het aanvragen van een persoonsgebonden budget (pgb). Ook weet de cliëntondersteuner precies waar u kunt aankloppen voor zorg en wat het kost. De cliëntondersteuner kan ook mee naar een gesprek bij de gemeente of het zorgkantoor.

Hulp via een mantelzorgmakelaar

Er zijn ook zelfstandig werkende mantelzorgmakelaars die hetzelfde doen als de cliëntondersteuner. Deze zijn niet (altijd) gratis. Informeer bij uw zorgverzekeraar of uw aanvullende verzekering een mantelzorgmakelaar vergoedt.

Organisaties voor mantelzorgers

Gelukkig bestaan er nog veel meer organisaties die u als mantelzorger ondersteunen bij alles wat u moet regelen. Op de website van MantelzorgNL vindt u organisaties bij u in de buurt. Ook zijn er tal van regelingen die u helpen bij de administratie. Zo bent u als mantelzorger niet alleen maar bezig met formulieren invullen.

Vraag het de ledenconsulent

Heeft u nog vragen, maar weet u niet goed waar u terechtkunt? Of zoekt u een oplossing bij u in de buurt? Onze ledenadviseur wijst u graag de weg!

Zo kunt u de ledenadviseur  bereiken
Telefoon: 088 - 383 20 00
E-mail: service@ledenvereniging.nl