Belastingtips voor mantelzorgers

Vergeet de zorgkosten niet!
Bent u mantelzorger voor iemand uit uw huishouden en moet u nog belastingaangifte doen? Vergeet dan niet uw zorgkosten hierin mee te nemen! Met deze tips van belastingadviseur Sunil Sookhlall van De Belastingkamer mist u geen aftrekpost.

9 belastingtips voor mantelzorgers

Komt u in aanmerking voor aftrek?

Als mantelzorger kunt u sommige zorgkosten aftrekken. Belangrijke voorwaarden: degene voor wie u zorgt, woont bij u in huis én heeft een zorgindicatie. U zorgt voor de buurman? Dan kunt u als mantelzorger niets aftrekken.

Reiskosten

U brengt uw partner regelmatig naar het ziekenhuis? De kosten voor het halen en brengen zijn aftrekbaar. Let op: u rekent niet een bedrag per kilometer maar de ‘werkelijke kosten’. Denk aan brandstof, onderhoud en parkeerkosten. Op de website van de Belastingdienst vindt u de rekensom

Ziekenbezoek

Als degene voor wie u zorgt wordt verpleegd en u gaat op ziekenbezoek, mag u 19 cent per kilometer aftrekken. Dit geldt alleen bij een opname langer dan een maand en als u meer dan 10 kilometer moet reizen. Gaat u per taxi of openbaar vervoer? Die kosten mag u aftrekken.

Kleding en beddengoed

Voor de aanschaf van kleding en beddengoed mag u een vast bedrag van € 300,- aftrekken. Gaf u meer uit dan € 600,-? Dan mag u een vast bedrag van € 750,- euro aftrekken. Een voorbeeld: mensen met de ziekte van Parkinson hebben soms satijnen lakens nodig omdat ze zo beweeglijk zijn. De aanschafkosten van dit beddengoed kunt u aftrekken.

Auto

Is uw auto aangepast om degene voor wie u zorgt te vervoeren? De aanpassingskosten mag u aftrekken. Bewaar wel de bonnen, de Belastingdienst kan erom vragen.

Sta-op-stoel

Misschien moet u een sta-op-stoel aanschaffen voor de zorgontvanger. De kosten voor het elektrisch bedienbare deel zijn aftrekbaar.

Dieetvoeding

Degene voor wie u zorgt heeft speciale voeding nodig vanwege een aandoening? Voor sommige dieetkosten mag u een vast bedrag aftrekken. De hoogte van dit bedrag verandert elk jaar. De bedragen staan in de jaarlijkse dieetlijst van de Belastingdienst.

Let op: Betaalde mantelzorg

Wordt u door de zorgontvanger betaald uit een pgb (persoonsgebonden budget)? Dan moet u deze inkomsten opgeven aan de Belastingdienst.

Hulp nodig?

De belastingregels veranderen vaak. Komt u er niet uit of bent u bang om voordeel mis te lopen? Kies dan voor onze belastingservice. Een deskundig belastingadviseur van De Belastingkamer helpt u graag bij uw jaarlijkse belastingaangifte. Vraag de belastingservice vóór 16 februari aan als u uiterlijk 1 mei aangifte wilt doen. Daarnaast kunt u de belastingservice het hele jaar door inschakelen voor andere belastingzaken.