Wat weet je van online veiligheid?

Beantwoord de onderstaande vragen.
Iedereen kan gehackt worden. Weet jij hoe je een inbraak op je computer voorkomt? Doe de test. De antwoorden vind je onderaan het verhaal van vlogster Laura Ponticorvo over die keer dat iemand persoonlijke beelden van haar iCloud-account wist te halen.

1. Welke is de veiligste van de vier onderstaande wachtwoorden:

A. ‘Wachtwoord’
B. ‘Erstaateenpaardindegang65’
C. ‘Joop!’
D. ‘Hofplein’

2. Je hebt per ongeluk op een link geklikt die je niet vertrouwt. Wat te doen?

A. Het zal wel loslopen; ik doe dus verder niks.
B. Bel de politie
C. Sluit je e-mailprogramma af en laat je virusscanner een uitgebreide scan van je computer doen, en verander je wachtwoorden.
D. Bel de instantie/het bedrijf die de mail heeft gestuurd en vraag of het wel een veilig bericht is.

3. Hoe vaak schakel je je computer uit?

A. Elke avond, en bij het opstarten de volgende dag worden updates automatisch geïnstalleerd.
B. Nooit, nergens voor nodig.
C. Een keer per week, want het is veel gedoe, telkens die computer opstarten
D. Een keer per maand is meer dan genoeg. Dan worden de belangrijkste updates van de programma’s ook gedownload.

4. Telefoontje van een paniekerige bankmedewerker: er is iets mis met je rekening. Zijn boodschap: ‘Geef aub even uw wachtwoord, dan herstellen we het direct voor u.’ Wat doe je?

A. Ik geef direct m’n wachtwoord, want ik wil niet dat er zomaar geld van m’n rekening verdwijnt.
B. Je zegt dat je ‘m niet vertrouwt, verbreekt de verbinding en belt daarna direct naar de fraudehelpdesk van je bank.
C. Ik geef m’n wachtwoord nooit en laat het er verder bij zitten.
D. Ik vraag de bankmedewerker om me een e-mail te sturen.

Het kan iedereen overkomen!

Ook vlogster Ponticorvo (36) werd gehackt: ‘Zoek direct hulp als het je overkomt’

BN’er/vlogster Laura Ponticorvo was in eerste instantie vooral verbaasd dat haar iCloud-account was gehackt. “Ik wist niet eens dat ik een iCloud-account had.”

Een hacker uit Almere wist met behulp van haar wachtwoord toegang te krijgen tot haar computer, waarna hij pikante filmpjes en video’s van Ponticorvo op het web zette.

De dader, die werd gepakt en zestien maanden celstraf kreeg, heeft waarschijnlijk met gelekte wachtwoorden met succes ingebroken op computers bij minimaal honderd vrouwen.

Voor Ponticorvo was het afschuwelijk om te zien hoe privé-opnames opeens over het wereldwijde web zwierven. Met tweetrapsverificatie had ze de hele hack kunnen voorkomen, weet ze nu.

Ze leerde ook iets anders: “As je wordt gehackt, zoek dan meteen hulp. Als de dader wordt gevonden, helpt dat bij de verwerking.”

Antwoorden: 1B; 2C; 3A; 4B.