Zo blijf je veilig internetten

Veilig online
Hoe herken je internetfraude? Een simpele vraag die steeds lastiger te beantwoorden is. Regel één: klik nooit op twijfelachtige e-mails en ga niet in op vreemde verzoeken. Maar er is meer wat je kunt doen om veilig te blijven internetten.

Een veel voorkomende vorm van internetfraude is phishing. Dit woord komt van het Engelse woord phishing wat vissen betekent. Criminelen vissen/hengelen namelijk naar inloggegevens en/of persoonlijke informatie. Via berichten, vaak uit naam van een bank, overheid of webwinkel verzonden, proberen ze je snel te laten betalen of ervoor te zorgen dat je bepaalde gegevens
achterlaat. In de meeste gevallen worden misleidende berichten via de mail verstuurd, maar phishing kan ook gebeuren via sms, WhatsApp of de telefoon. Hoe herken je phishing en hoe voorkom je dat je hierin trapt?

Let op deze kenmerken

Phishingberichten worden steeds beter, maar toch zijn er een aantal dingen die opvallen:

• Phishingberichten worden vaak uit naam van banken, de overheid, bedrijven en winkels verzonden.
  • Vaak is er een algemene aanhef, bijv. ‘Geachte klant’ of ‘Geachte relatie’. Dit is echter niet altijd zo.
  • Je wordt gevraagd om op een link of betaalverzoek te klikken.
  • Je moet volgens de verzender haast maken, anders volgen vervelende consequenties. Je account of pinpas worden bijvoorbeeld geblokkeerd.
  • Er staan taal- en stijlfouten in het bericht. Doordat criminelen steeds betere vertaalmogelijkheden hebben, moet je soms wel goed zoeken naar de fouten.
  • Het e-mailadres lijkt op dat van het nagemaakte bedrijf, maar is vaak net iets anders. Bijvoorbeeld
  • ‘Zigggo’ (met een extra ‘g’) of ‘ING-betalen.nl’ (een domein dat niet van ING zelf is).
  • Klik niet op een bericht van een onbekende afzender en/of als je geen goed gevoel hebt bij de inhoud van de bijlages. Ze kunnen virussen bevatten.

Wat kun je doen tegen phishing?

Honderd procent phishingvrij blijven is lastig. Je kunt wel een aantal dingen doen om de kans op phishing te verkleinen:

• Wees voorzichtig met het delen van je e-mailadres. Zet het zeker nooit zomaar op sociale media.
  • Gebruik een e-maildienst met een goedwerkende spamfilter. Gmail en Outlook herkennen een groot
  • deel van de phishingmails automatisch en filteren ze uit het postvak.
  • Deel nooit je inloggegevens. Instanties vragen hier nooit om.
  • Stuur nooit een bankpas op. De bank vraagt hier nooit om.
  • Stuur geen kopieën van identiteitsof rijbewijzen en plaats deze vooral niet op sociale media.
  • Controleer of er meldingen zijn over fraude. Bijvoorbeeld op de websites Opgelicht!? en Fraudehelpdesk.nl

Phishingbericht ontvangen?

Klik dan niet op de linkjes in het bericht en reageer niet. Door te reageren laat je de criminelen weten dat je e-mailadres een bestaand e-mailadres is. De kans is dan groot dat je nog meer phishing of spam ontvangt. Markeer het bericht daarom als spam en gooi het weg.

Foute boel?

Heb je een bijlage geopend of op een vreemde link geklikt? Laat de virusscanner een uitgebreide scan doen en verwijder schadelijke software. Wijzig daarnaast voor de zekerheid je (belangrijkste) online wachtwoorden, zoals die van je e-mailaccount en de bank. Wacht met internetbankieren
tot je zeker weet dat dit veilig is. Heb je al gegevens ingevuld, dan hangt het af van het soort gegevens dat je hebt ingevuld:

• Inloggegevens: wijzig direct je wachtwoord.
  • Telefoonnummer: controleer op Payinfo.nl of je een duur smsabonnement
  • hebt afgesloten.
  • E-mailadres: verplaats dubieuze e-mails die je ontvangt naar de spam-map.
  • Bankgegevens: neem direct contact op met de bank!

Wil je meer informatie over het voorkomen en herkennen van phishing?