Toevoeging van een bonusouder aan een gezin

Een prettige manier voor iedereen
Een scheiding betekent een grote verandering voor het hele gezin. En als er een nieuw persoon in de vorm van een bonusouder in de familie komt, vindt er nóg iets ingrijpends plaats. Kinderen kunnen het lastig vinden om te wennen aan een situatie als deze. We vroegen daarom aan Luce Olminkhof, orthopedagoog bij Icare JGZ, wat een prettige manier voor iedereen is om een bonusouder toe te voegen aan een gezin.

Advies van een orthopedagoog

Voorstellen

“Voordat je je nieuwe partner aan je kind voorstelt, zou ik dit eerst met je ex-partner bespreken”, begint Luce haar verhaal. “Je stelt je nieuwe partner het liefst ook pas voor als je weet dat de relatie invloed gaat hebben op het leven van een kind. Bijvoorbeeld zodra je zeker weet dat het voor de lange termijn is. Het is goed om hiervoor een moment te kiezen dat je nieuwe partner er niet bij is. Dan krijgt het kind de ruimte om eerlijk te zeggen wat hij of zij ervan vindt.”

Band opbouwen

“Een bonusouder heeft meestal niet meteen een goede band met het kind”, zegt Luce. “Kinderen kunnen het namelijk lastig vinden om hun ouders ineens met een nieuw iemand te moeten delen. Ook hebben we het in de psychologie over verticale loyaliteit tussen kinderen en hun biologische ouders. Dit betekent dat het kind voelt iets terug te willen doen voor het leven dat het kreeg. Hiermee zullen de echte ouders altijd op de eerste plek komen. Deze biologische band kan niemand - dus ook geen bonusouder - verbreken. Bonusouders kunnen wel horizontale loyaliteit opbouwen, door er samen met de andere ouder(s) voor het kind te zijn. Het kind kan dan loyaliteit naar de bonusouder ontwikkelen en een hechte band met deze persoon krijgen.”

Bespreekbaar maken

Het bonusouderschap hoeft niet altijd zwaar en moeilijk te zijn voor iedereen. Het kan ook gewoon goed uitpakken. “Sommige kinderen vinden het juist fijn dat er een extra volwassene in de buurt is. Als je toch merkt dat er geen klik is tussen de bonusouder en het kind, dan kun je dit het beste met je partner bespreken. Vraag wat er speelt en wat jij hierin kan betekenen. Afhankelijk van de leeftijd van het kind, kun je met hem of haar het gesprek hierover aangaan. Laat het in ieder geval niet de relatie tussen jou en je nieuwe partner verpesten. Dat zou zonde zijn!”

Ondersteuning voor bonusouders

Heeft jouw kind een bonusouder of ben je er zelf een? Voor advies kun je een afspraak maken voor opvoedingsondersteuning. Ook kun je via deze website gratis een webinar terugkijken  over samengestelde gezinnen.