Fit en vitaal tuinieren

Tips voor meer gemak
Een half uur tuinieren verbetert je humeur, gezondheid en zelfvertrouwen. En je blijft soepeler. Heb je snel last van je gewrichten of wil je ook op latere leeftijd van je tuin blijven genieten? Met deze voorzorgsmaatregelen en tips verklein je de kans op blessures en andere ongemakken en geniet je langer van de tuin.

Met kleine aanpassingen langer genieten van je tuin

Voordat je begint

• Doe een warming-up. Rekken en strekken voordat je in de tuin aan het werk gaat, vermindert de kans op kramp. Een korte wandeling of de hond uitlaten is natuurlijk ook een goed idee.
  • Bescherm huid en handen. Gebruik zonnebrandcrème en werk bij voorkeur niet in de volle zon. Draag handschoenen om je huid te beschermen tegen doornen en takken.
  • Zorg voor afwisseling. Om het lichaam niet te overbelasten, kun je de tuinklusjes afwisselen en regelmatig een korte pauze nemen.

Het juiste tuingereedschap

Blessures kun je voorkomen door goed tuingereedschap te gebruiken. Heb je snel last van je gewrichten, denk dan eens aan ergonomisch tuingereedschap. Bijvoorbeeld tuinvorken en -harken met 'dwarse' handvatten voor beter grip. Medipoint biedt aangepaste vorken, -harken én zelfs een krukje op wielen, om je makkelijk te verplaatsen in de tuin. Leuk voordeel; als lid krijg je 10% korting op je aankopen! De artikelen zijn ook te koop in de Medipoint winkel bij jou in de buurt. Het assortiment kan per winkel verschillen. Is het artikel niet op voorraad, dan kan het altijd besteld worden.

Tips voor de beplanting

Zie je minder goed? Ook dan kun je nog volop genieten van de tuin. Bijvoorbeeld door te kiezen voor bloeiende planten met heldere kleuren. En voor struiken met ‘verticale groei’, dus die de hoogte ingaan. Planten en struiken die vogels, vlinders en bijen aantrekken, zorgen voor natuurlijke geluiden en extra gezelligheid in de tuin.

Tips voor een onderhoudsvrije tuin

Hou je van tuinieren, maar wordt de tuin te groot? Of is er teveel werk? Met de volgende tips heb je minder onderhoud en blijf je toch genieten van alles wat groeit, bloeit en fladdert in de tuin:

• Kies voor minder borders en meer gras. Een groene tuin, weinig onderhoud.
  • Zet een paar vrolijke potten met planten in de tuin of op een tafeltje. Weinig onderhoud, zomers gevoel.
  • Zorg dat borders niet te breed zijn. Zo kun je er goed bij en hoef je niet ver te strekken als je gaat tuinieren.
  • Maak looppaden in de tuin minimaal twee meter breed. Dan heb je voldoende ruimte en kun je er in de toekomst ook met een rollator lopen.
  • Plaats voldoende verlichting in de tuin. Gezellig én veilig als je ziet waar je loopt.

Een extra paar handen nodig?

Kun je wel wat praktische hulp gebruiken in de tuin? De klussendienst van de ledenvereniging helpt graag. Zij maken bijvoorbeeld het terras schoon, snoeien struiken en zetten bloemen in de pot. En verschillende organisaties bieden vrijwilligers die een handje kunnen helpen. Kom je er zelf niet uit of wil je weten wie in jouw buurt kan helpen? Bel dan met de ledenvereniging, 088 - 383 20 00.

Chatten

Chat met onze