Minder werkstress, meer genieten

Zo verbeter jij je werk-privébalans
Hoe doen sommige mensen dat toch, een drukke baan combineren met hun gezin, sporten, vrienden zien, het huishouden en nog meer? Met deze 5 gouden tips lukt jou dat ook.

5 gouden tips voor betere werk-privébalans

Op internet vind je enorm veel tips en adviezen om minder stress te hebben van je werk en meer te genieten van andere dingen. We selecteerden de 5 beste voor je.   

1. Leer ‘nee’ zeggen zonder schuldgevoel

De succesvolle, Amerikaanse zakenman Warren Buffet zei ooit dat de mensen die écht succesvol zijn, de mensen zijn die bijna tegen alles ‘nee’ zeggen. ‘Nee’ zeggen klinkt makkelijker dan het is. Maar bedenk dit: je helpt iemand meer met een duidelijke ‘nee’, dan met een vage ‘ja’. Zeker als je je belofte niet waar kunt maken. Meer van dit soort wijze lessen vind je in dit artikel van Time Management. Hierin staan bovendien zeven goede tips om op een nette manier ‘nee’ te zeggen, zonder je schuldig te voelen. 

2. Schrijf alles op wat je niet wilt vergeten

Bang om iets te vergeten? Dat geeft stress. Schrijf alles waarvan je zeker wilt weten dat je het onthoudt direct op. Dat geeft rust in je hoofd. Als je niet altijd pen en papier bij je hebt, maar wél je smartphone, gebruik dan bijvoorbeeld een van deze handige apps: 

  • Google Keep: fijn aan deze app is dat hij eenvoudig is. Wat je wilt onthouden schrijf, typ, teken of spreek je in op de app. Maak alleen of samen met anderen boodschappen- of to-dolijstjes aan. Je krijgt automatisch een melding als je in de buurt van een locatie bent waar je iets over hebt genoteerd. 
  • Evernote: handleidingen, recepten, garantiebewijzen, visitekaartjes … in Evernote kun je van alles bewaren. Scan document of maak een foto en sla ze op. Je kunt zelf structuur aanbrengen in wat je opslaat. Overzicht kwijt? Dankzij de handige zoekfunctie heb je zo gevonden wat je zoekt. 
  • Microsoft To do: een ideale app voor het maken van lijstjes met dingen die je nog moet doen of niet wilt vergeten. Je gebruikt hem op elk soort apparaat. Het onderdeel ‘Mijn dag’ geeft je suggesties voor wat je vandaag moet doen.  

3. Gebruik de nietstorenfunctie op je telefoon 

Vrijwel elke smartphone heeft een nietstorenfunctie. Zet hem aan als je gaat eten, de kinderen helpt met huiswerk of naar bed brengt of als je gaat sporten. Als je weet dat niemand je kan bellen, kun je je aandacht volledig richten op dat waar je mee bezig bent. Dat geeft veel rust. Op de meeste telefoons kun je instellen van wanneer tot wanneer je  niet gestoord wilt worden. Je vindt deze functie onder het Instellingen-menu. Of bekijk de uitleg in dit filmpje.

4. Bedenk wat je uit kan besteden

Het huishouden, je dagelijkse boodschappen, de tuin winterklaar maken … sommige dingen kun je ook overlaten aan iemand anders. Dat kost vaak wel geld, maar bedenk dat je hiervoor ook rust en vrije tijd koopt. 

  • Heb je een klusje dat gedaan moet worden? Zet eens een oproepje in de lokale buurt-app of op de Facebookpagina. Misschien zijn er wel mensen die tegen een kleine vergoeding je fiets voor je willen repareren of je schutting verven? Op websites als Wehelpen.nl en NLvoorelkaar.nl vind je ook veel vrijwilligers die het leuk vinden om gratis of tegen een vergoeding iets te doen voor een ander. 
  • Probeer met ouders van andere kinderen afspraken te maken over het halen en brengen van jullie kinderen naar school of sportclubjes. Zo help je elkaar uit de brand!
  • Als lid van de ledenvereniging krijg je korting op onder meer huishoudelijke hulp, klussendienst en een boodschappenservice

5. Begin met kleine veranderingen

Schrijver en marketeer Nigel Marsh deed zeven jaar lang onderzoek naar de ideale balans tussen werk en privé.  Hij deelt zijn tips in dit komische filmpje (let op: Engelstalig, zet ondertiteling aan). Een paar van zijn adviezen: gooi niet je hele leven om, maar maak kleine veranderingen en aanpassingen in je leven. Als voorbeeld noemt hij een spontane ingeving van hem om op een dag wat eerder van zijn werk weg te gaan om iets leuks te doen met zijn zoontje. Voor hem was het iets kleins, maar zijn zoontje zei ’s avonds dat hij de dag van zijn leven had gehad. Een andere goede tip van Marsh: pin je niet vast op een idee hoe de perfecte, gebalanceerde dag eruit zou moeten zien. Daarmee zul je je zelf alleen maar teleurstellen. 


Ledenvoordeel

Als lid van de ledenvereniging maak je gratis gebruik van online zelfhulp van Stichting mirro. Leer bijvoorbeeld hoe je meer balans in je leven brengt met de zelfhulpmodule Werkstress/burn out. Of leer te denken in oplossingen in plaats van problemen met de module Piekeren.