Train je brein om gezond te blijven

Oefeningen voor thuis
Om lichamelijk goed voor jezelf te zorgen, is het belangrijk dat je regelmatig beweegt. Maar hoe zit dat met je hersenen? Ook die kun je trainen! Een fit brein helpt je om bij te blijven in de veranderende wereld, maar ook om de gevolgen van bepaalde ziektes te beperken.

Vier oefeningen die je zelf kunt doen

De hersenen vormen het belangrijkste onderdeel van je lichaam; ze zorgen ervoor dat je ademt, beweegt, eet en al het andere kunt doen. De hersenen zijn verdeeld in een linker- en rechterhelft, die elk voor andere lichaamsfuncties zorgen. Hersenen blijven groeien en ontwikkelen zich steeds verder. Veel mensen krijgen als ze ouder worden te maken met achteruitgang van de hersenen. Maar ook door een ziekte als Alzheimer, een TIA of een ongeval kan het brein minder goed gaan werken. Het helpt om dan je hersenen te trainen.

Gebruik je andere hand

Gebruik eens je niet dominante hand. Dus als je rechtshandig bent, poets dan eens met links je tanden. Kies steeds een taak die iets moeilijker is, bijvoorbeeld binnen de lijntjes kleuren of schrijven met je niet dominante hand.

Over de buik

Leg je handen op je buik bij de navel en beweeg je linkerhand naar je rechterbeen en weer terug. Beweeg vervolgens je rechterhand naar je linkerbeen.

Stilstaand ‘lopen’

Ga staan en raak met je rechterhand je linkervoet aan en dan andersom. Dit lijkt op een soort lopen zonder vooruit te komen. Deze oefening maakt de verbinding tussen de twee hersenhelften sterker en heeft een goede invloed op je coördinatie.

Tikken, zingen en kijken

Tik met je linkerarm je rechterknie aan, terwijl je een liedje neuriet of zingt, en rondkijkt. Tik dan met je rechterarm je linkerknie aan. Hiermee gebruik je (bijna) alle zintuigen en de twee hersenhelften tegelijk. Je kunt de moeilijkheidsgraad opbouwen door snelle(re) muziek te gebruiken en/of de songtekst van een liedje aan te leren.

Puzzelen

Maak je graag een puzzel? In de Voordeelshop van de ledenvereniging krijg je flinke korting op puzzelboekjes.

Meer tips?

Er zijn genoeg andere manieren om je hersenen te trainen. Op onze website staat een ander artikel over het fit houden van je brein en nog eens vijf manieren om je hersenen te trainen. Ook de HersenCoach van de Hersenstichting helpt je op weg.