Hou je brein lekker fit!

Altijd jong van geest
Je eigen hersenen of die van je kind prikkelen met puzzels en spelletjes. Heeft dat effect? Ja, zeggen wetenschappers. Met deze 5 tips houd je je eigen brein én dat van je kinderen fit en scherp.

5 tips voor fit en scherp brein

1. Puzzelen

Hersengymnastiek prikkelt het brein en zorgt voor een beter geheugen. Het is ook gewoon gezellig om samen met de kinderen legpuzzels of sudoku’s te maken of op de iPad te spelen. Voorbeelden van goede puzzel-apps om alleen of samen te spelen zijn:

• Andoku Sudoku 2: bevat zes sudokuvarianten
  • Threes: simpel denkspelletje waarbij je blokken met nummers op een rijtje moet zetten
  • Woordzoeker website ledenverenigingUnblock Me: duw het rode blok naar de uitgang door andere blokjes te verschuiven
  • Wordfeud: een soort scrabble

Elke maand een nieuwe woordzoeker op onze website. Speel mee en win een fantastische prijs!

2. Kijk je slimmer met tv-quizzen

Thuis met de kinderen meespelen met tv-quizzen is een makkelijke en gezellige manier om het brein te trainen. Wie weet het meest? Wie antwoordt het snelst? Handig: bij sommige programma’s (De Slimste Mens, Studio Snugger) kun je via een app of de website live meedoen.

3. Squla

Squla - Vader en zoon aan tafel bij laptopDe Squla-app is er zowel voor basisschoolkinderen die wat extra uitdaging nodig hebben als voor kinderen die wat moeite hebben met bepaalde vakken. Squla biedt oefenstof verpakt in spannende games in quizzen, voor alle vakken. Ook handig voor een stressvrije voorbereiding op de Cito-toets! En fijn voor papa en mama: via Squla kun je goed zien of je kind het niveau aankan.

Als lid kun je extra voordelig gebruikmaken van Squla

4. Kaart- en bordspelletjes

Kaart- en bordspellen zijn leuk voor het hele gezin. Nog belangrijker: ze stimuleren hersenfuncties als logisch denken, concentratie, problemen oplossen en analyseren. Goede voorbeelden zijn het geheugenspel Memory en schaken. Ook bij bordspelen als Kolonisten van Catan en Risk moeten onze hersenen aan de slag.

5. Samen bewegen

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat ons brein nieuwe hersencellen en verbindingen aanmaakt en verbetert de bloedvoorziening in de hersenen (bron: Hersenstichting). Sporten die leuk en geschikt zijn om samen te doen zijn bijvoorbeeld hardlopen, zwemmen en fietsen. Op veel sportscholen kunnen kinderen én ouders terecht. De trimbaan in de bossen is ook altijd goed voor een hoop familieplezier.

Goed om te weten

Je hersenen trainen werkt vooral goed voor waar je op oefent. Om de algehele conditie van je hersenen goed te houden zijn voldoende slaap, gezonde voeding en beweging minstens zo belangrijk

Chatten

Chat met onze