Verlof voor mantelzorgers

Hoe combineert u mantelzorg met werk of vakantie?
Als u uw tijd en aandacht moet verdelen tussen werk en mantelzorg, dan schieten andere belangrijke dingen er soms bij in. Bijzonder verlof kan u helpen om de druk te verlichten. Er zijn verschillende verlofregelingen. Zoals zorgverlof. Wilt u juist even vrijaf van uw werk als mantelzorger? Dan is respijtzorg of vervangende mantelzorg een oplossing.

Bijzonder verlof: de mogelijkheden

Als mantelzorger kunt u gebruik maken van 3 soorten verlofregelingen:

1. Zorgverlof: als u voor iemand moet zorgen

Heeft u tijd nodig om voor een zieke partner of ouder te zorgen? Voor mantelzorg kunt u zorgverlof opnemen van uw werk. Dat kan kortdurend en langdurend zorgverlof zijn:

• Kortdurend zorgverlof: als u even een paar dagen moet zorgen voor iemand die van u afhankelijk is. Bijvoorbeeld als uw partner of een buurvrouw net terug is uit het ziekenhuis en nog niet alles zelf kan doen. Kortdurend zorgverlof is betaald verlof.
  • Langdurend zorgverlof: als u langere tijd voor iemand moet zorgen. Dit verlof is onbetaald en is bijvoorbeeld een oplossing als u even al uw tijd en aandacht nodig heeft om mantelzorger te zijn.

Bekijk meer informatie over zorgverlof voor mantelzorgers, bijvoorbeeld over voorwaarden die voor u gelden.

2. Calamiteitenverlof: als u plotseling vrij moet nemen

Het kan gebeuren dat u plotseling vrij moet nemen omdat er thuis iets aan de hand is. Een gesprongen waterleiding, bijvoorbeeld. Of u krijgt bericht dat een van uw familieleden is overleden. In dit soort dringende situaties mag u vrij vragen van uw werk, zodat u de tijd heeft om te regelen wat nodig is. Uw salaris wordt intussen wel gewoon doorbetaald. Dit heet calamiteitenverlof.

3. Respijtverlof: even vrij van mantelzorg

Als mantelzorger bent u soms zo druk met zorgen voor een ander, dat er nauwelijks tijd overblijft voor uzelf. Tijd om te sporten of om een dagje weg te gaan met het gezin, bijvoorbeeld. Of misschien wilt u graag met vakantie? U kunt uw taken als mantelzorger overdragen aan een vrijwilliger of een betaalde verzorger. Iemand die u tijdelijk vervangt als u met vakantie gaat of die de zorg een vaste dag in de week of maand van u overneemt. Dit heet respijtzorg.

Vraag het de ledenconsulent

Heeft u nog vragen, maar weet u niet goed waar u terechtkunt? Of zoekt u een oplossing bij u in de buurt? Onze ledenconsulent wijst u graag de weg!

Zo kunt u de ledenconsulent bereiken
Telefoon: 088 - 383 20 00
E-mail: service@ledenvereniging.nl