Verlofregelingen voor de mantelzorger

Als je je tijd en aandacht moet verdelen tussen werk en mantelzorg, dan schieten andere belangrijke dingen er soms bij in. Bijzonder verlof kan de druk verlichten. De mogelijkheden op een rijtje.

Bijzonder verlof: de mogelijkheden

Als mantelzorger kunt je gebruikmaken van 3 soorten verlofregelingen:

1. Zorgverlof: als je voor iemand moet zorgen

Heb je tijd nodig om voor een zieke partner of ouder te zorgen? Voor mantelzorg kun je zorgverlof opnemen van je werk. Dat kan kortdurend en langdurend zorgverlof zijn. Bekijk meer informatie over zorgverlof voor de mantelzorger, bijvoorbeeld over voorwaarden die voor u gelden.

2. Calamiteitenverlof: als je plotseling vrij moet nemen

Het kan gebeuren dat je plotseling vrij moet nemen omdat er thuis iets aan de hand is. Bijvoorbeeld omdat je moeder is gevallen. Of je moet met je partner mee naar een afspraak in het ziekenhuis. In dit soort dringende situaties mag je vrij vragen van je werk. Dit heet calamiteitenverlof.

3. Respijtverlof: even vrij van mantelzorg

Als mantelzorger ben je soms zo druk met zorgen voor een ander, dat er nauwelijks tijd overblijft voor jezelf. Tijd om te sporten of om een dagje weg te gaan met het gezin, bijvoorbeeld. Of misschien wil je graag met vakantie? Daarom kun je je taken als mantelzorger overdragen aan een vrijwilliger of een betaalde verzorger. Iemand die je tijdelijk vervangt als je met vakantie gaat of die de zorg een vaste dag in de week of maand van je overneemt. Dit heet respijtzorg oftewel vervangende mantelzorg.