'Het knaagt als ik voor mezelf kies'

Susanne is mantelzorger en deelt haar eerlijke verhaal over schuldgevoel
Susanne Abrahams (47) zorgt voor haar zoons Milan (17) en Tristan (10). Ze voelt zich een soort thuisblijfmoeder. Haar baan kan ze er niet meer bij doen. Mantelzorgen doet ze gewoon. Maar als ze een avond voor zichzelf kiest, knaagt het.

Susanne Abrahams (47) over mantelzorgen

Portret Susanne Abrahams met zoonOok met de jongens bezig

‘Als ik bezoek heb, hoor ik vaak: "Je bent met mij in gesprek maar je bent ook met de jongens boven bezig." Mijn zonen Milan (17) en Tristan (10) hebben allebei ADHD en ODD. Binnen een paar seconden kunnen hun emoties van nul naar honderd schieten. Ze beginnen te schreeuwen of het wordt fysiek.'

Brandjes blussen

'Omdat ik ze niet hoef te wassen en aankleden, wordt het door buitenstaanders vaak niet gezien als mantelzorg – wat het extra zwaar maakt. Maar ik ben continu brandjes aan het blussen en dingen aan het regelen. Het zijn geweldige jongens, en het feit dat ze anders zijn, vind ik ook heel leuk. Maar ik ben van origine geen thuisblijfmoeder, terwijl ik dat nu wel al jaren ben.'

Knaagt als ik voor mezelf kies

'In mijn boosheid kan ik ze weleens dingen verwijten als: "Ik zou mijn baan nog hebben zonder jullie". Maar daar voel ik me dan vreselijk schuldig over. Ook als ik ‘s avonds ga zingen in een van mijn bands, en Tristan opmerkt: "Ga je nu alweer weg. Je bent altijd weg!", voel ik me schuldig. Ik weet dat ik er de hele dag voor ze ben, maar toch knaagt het als ik voor mezelf kies.
Meestal spreek ik me gewoon uit naar de jongens: "Wat ik daarnet zei bedoelde ik niet zo." Meestal leg ik me er gelukkig bij neer, ik ben ook maar gewoon een mens.’

Ook last van schuldgevoelens?

Lees onze tips hoe je als mantelzorger met schuldgevoel kunt omgaan.

Praktische tips voor mantelzorgers

Zorg jij ook voor iemand in je omgeving? Voor je vader, moeder of een buur? Dat vind je vast vanzelfsprekend, maar het kan ook zwaar en belastend zijn. Lees informatie en praktische tips voor mantelzorgers of neem contact op met de ledenadviseur.