Overbelasting van de mantelzorger

Mantelzorg vraagt veel van je. Vooral als je naaste dementie heeft. Maar hoe weet je wanneer het te veel van je vraagt? Hoe voorkom je overbelasting? En wie kan je helpen?

Overbelasting herkennen en voorkomen

Zorgen voor een zieke partner of ouder kan soms te zwaar worden. Ongeveer 10% van de mantelzorgers is overbelast. Hoe weet je dat je overbelast bent? En hoe voorkom je overbelasting?

Zo ontstaat overbelasting

Overbelasting ontstaat op het moment dat je mantelzorgtaken meer van je vragen dan je aankunt. Je draagkracht en draaglast zijn dan niet in balans. Dit komt vaker voor bij mantelzorgers van mensen met dementie dan bij andere mantelzorgers.

Klachten door overbelasting

Van overbelasting kun je klachten krijgen. Dat kunnen lichamelijke, of geestelijke klachten zijn. Voorbeelden:

• Hoofdpijn, buikpijn, pijn in je nek of rug, duizeligheid, vermoeidheid, weinig eetlust
  • Vergeetachtigheid, slecht slapen, piekeren, schuldgevoel, agressief gevoel, drukker doen dan normaal

Zo weet je of je overbelast bent

Twijfel je wel eens of je overbelast begint te raken als mantelzorger? Pieker je bijvoorbeeld veel, heb je last van buik- of hoofdpijn of andere klachten? Zo kun je het testen.

Zo voorkom je overbelasting

Voorkomen van overbelasting is beter dan genezen. We hebben een aantal tips om overbelasting te voorkomen op een rijtje gezet. Je kunt ook met je werkgever praten over de mogelijkheden hoe je mantelzorg met werk kunt combineren. Of draag de zorg voor je naaste tijdelijk aan iemand anders over. En er zijn veel vormen van praktische ondersteuning.

Overbelasting vooral bij dementie

Vooral mantelzorgers die voor iemand met dementie zorgen, raken overbelast. Dat kun je zien in de Dementiemonitor Mantelzorg van Stichting Alzheimer Nederland:

• 1 op de 8 mantelzorgers van mensen met dementie voelt zich zwaar belast of overbelast.
  • 1 op de 5 mantelzorgers zegt geen ondersteuning te krijgen van familie, vrienden, buren of kennissen.
  • Mantelzorgers zijn 2x zo eenzaam als de gemiddelde Nederlander.

Mensen om op terug te vallen

Als je mantelzorg geeft, is het fijn om bekenden om je heen te hebben. Gewoon voor een praatje, of een kopje koffie. Of bijvoorbeeld om je kinderen van school te halen als je even niet weg kunt bij je zieke moeder. Vooral mantelzorgers van mensen met dementie voelen zich vaak eenzaam, omdat de zorg vooral op hen neerkomt. En omdat mensen uit de omgeving vaker wegblijven.

Professionele hulp

Heb je moeite om formulieren in te vullen, regels te begrijpen van regels of de juiste zorg te regelen? Ook dat kan veel stress geven. Een mantelzorgmakelaar kan dit soort regeltaken van je overnemen.
Zorg je voor een familielid of kennis met dementie? Dan kan de casemanager dementie helpen bij het regelen van de juiste zorg. De casemanager is er ook voor advies en een luisterend oor.