Anneke maakte een hartfilmpje met haar Apple Watch

“Ik kreeg de melding dat ik atriumfibrilleren had”
Nadat zij 5 jaar geleden een hartinfarct kreeg, besloot Anneke (77) om haar hartgezondheid in de gaten te houden met een Apple Watch. “Mijn huidige Apple Watch 6 heeft ook een ECG-functie", vertelt zij. Hiermee kun je een hartfilmpje maken. “Een paar weken geleden voelde ik mij niet lekker, mijn hart ging zo tekeer. Ik heb toen een ECG gemaakt en ontdekte dat ik atriumfibrilleren had.”

Bij atriumfibrilleren, ook bekend als boezemfibrilleren, is je hartslag onregelmatig en meestal te hoog. Het is een veelvoorkomende hartritmestoornis, vooral bij oudere mensen. Deze ritmestoornis is niet levensbedreigend, maar moet meestal wel behandeld worden. Daarom geeft je Apple Watch aan dat je een arts moet raadplegen als je de melding 'atriumfibrilleren' krijgt. Anneke liet haar hartfilmpje aan haar huisarts zien. “Hij heeft het filmpje, dat in de Gezondheidsapp van je iPhone komt te staan, doorgestuurd naar de cardioloog", vertelt zij. “En die heeft mij na onderzoek andere medicatie gegeven. Zo zie je maar! Geweldig toch? Hulde aan de Apple Watch 6!”

Hoe werkt de ECG-functie?

De Apple Watch (series 4 of nieuwer en Ultra) heeft een elektrische hartslagsensor. Met behulp van deze sensor kan de watch een hartfilmpje maken. Hierbij worden de elektrische stroompjes van het hart in een grafiek weergegeven en gecontroleerd. Je kunt op elk gewenst moment een ECG maken. Bijvoorbeeld wanneer je last hebt van een versnelde of overslaande hartslag. Of wanneer je je zorgen maakt over de gezondheid van je hart. Je maakt de ECG via de ECG-app op je watch. Meer uitleg hierover vind je op deze website van Apple.

Deel uitmaken van de Apple Watch community?

Anneke deelde haar ervaring met de ECG-functie in de Apple Watch Community van de Ledenvereniging. Een gratis community waar je eenvoudig informatie kan inwinnen over het gebruik van jouw Apple Watch. Maar vooral lees je hier ervaringen en tips van andere gebruikers. Ook kun je je eigen ervaringen delen, vragen stellen of een reactie plaatsen.

Heb je nog geen Apple Watch?

Wanneer je als lid van Espria Ledenvereniging bij Amac een Apple Watch aanschaft, krijg je onder andere een waardebon en een introductietraining cadeau. Lees meer over het aanbod en de voorwaarden op deze pagina: Apple Watch voor leden