5 tips om je kind zindelijk te krijgen

Samen op weg naar de laatste luier
Zindelijk worden is een belangrijke mijlpaal in de jonge jaren van je (klein)kind. Met deze tips helpen we jou en je (klein)kind op weg naar de laatste luier.

Tip 1: Probeer zelf ontspannen te blijven

Ook bij een ongelukje is het belangrijk dat je zelf ontspannen blijft. Stress werkt averechts. De kans dat een gestresst kind ongelukjes krijgt is groter.

Tip 2: Straf niet

Straffen zorgt voor stress en eigenlijk is straffen in dit geval niet eerlijk. Niet alle kinderen worden op dezelfde leeftijd zindelijk. Geef ze de tijd en wees begripvol. Zeker als je kindje zelf graag zindelijk wil worden, is straf krijgen erg vervelend.

Tip 3: Moedig je kind aan

Als ouder of grootouder kan je een coachende rol oppakken. Geef complimenten en waardeer kleine stapjes. Zo houd je je (klein)kind gemotiveerd.

Tip 4: Zorg voor gezond eten

Gezond eten en drinken helpt om gemakkelijk te poepen en plassen. Zorg voor voldoende vezels en voldoende vocht. Dit zorgt voor een regelmatige stoelgang, waarbij kindjes beter aanvoelen wanneer ze naar de wc moeten.

Tip 5: Laat je kind een uur per dag bewegen

Bewegen houdt de darmen actief en helpt ontspannen. Misschien maak je zelf wel eens een wandeling na het eten om van je volle gevoel af te komen. Dat werkt voor kinderen ook. Let wel op als je naar buiten gaat: ga vlak na het eten niet te lang op pad. Grote kans dat je (klein)kind daarna naar de wc moet.

Laatste zetje nodig?

Download hier een laagdrempelig stappenplan om zindelijk te worden. Je vindt via deze link ook een poster met ruimte voor stickers bij elk succesmoment.