Zindelijkheidstraining: hoe pak je het aan?

Orthopedagoog Marieke geeft tips
Je kind zindelijk maken. Voor de ene ouder een makkie, voor de ander een uitdaging. Hoe pak je het handig aan? En wanneer is je kind er klaar voor? Marieke Post, orthopedagoog bij Icare JGZ, geeft een aantal slimme tips.

Let op de signalen

Gemiddeld worden kinderen tussen de twee en drie jaar zindelijk. Maar hoe weet je of je kind toe is aan zindelijkheidstraining? Marieke vertelt: “Er zijn een aantal signalen waar je op kan letten. Als kinderen bijvoorbeeld graag op de wc willen zitten. Als ze laten merken wanneer ze in hun luier plassen of poepen. Of als ze een volle luier vies of onprettig gaan vinden. Dan kan je beginnen met zindelijkheidstraining.”

Bouw langzaam op

“Laat je kind eerst eens kennismaken met het potje of de wc. Ik adviseer ouders meestal om te beginnen met een potje. Daar kunnen kinderen makkelijker zelf op en af. Zet ze er eens op en leg uit waar het voor is. Als je kind iets doet in het potje, is dat natuurlijk goed. Maar zo niet, is dat ook prima.”

Het is handig om er regelmatig mee te oefenen. “Bied kinderen het potje op vaste momenten aan. Bijvoorbeeld als ze net uit bed komen of na een maaltijd. Als dit een tijd goed gaat, kan je ervoor kiezen om de luier uit te laten. Mijn tip is om thuis ook de broek uit te laten. Als ze dan een ongelukje krijgen, voelen ze het lopen. Dat kan het proces versnellen. En je kan ze sneller op het potje zetten als ze nodig moeten.”

Maak tijd vrij

Volgens Marieke is het handig om goed na te denken over het moment waarop je de luier uitdoet bij je kind. “Kies een periode waarin je tijd kan maken om ermee te oefenen. En waarin je kind niet te maken heeft met extra spanning. Feestdagen of verjaardagen kunnen bijvoorbeeld voor stress zorgen. Dat kan zindelijkheidstraining moeilijker maken. Dus denk hierover na.”

De orthopedagoog vertelt: “Ik raad aan om in ieder geval drie aaneengesloten dagen te oefenen met de luier uit. Meestal merkt een kind binnen drie dagen wanneer het naar de wc moet. Als dat niet het geval is, las dan gerust een pauze in. Die bewustwording werkt ondertussen door bij je kind. Probeer het na een paar weken gewoon opnieuw.”

Zorg voor ontspanning

Sommige kinderen vinden het spannend om naar de wc te gaan. Hoe ga je daarmee om? Marieke adviseert: “Als je je kind op het potje of de wc zet, blijf er dan bij. Lees samen een boekje. Of hang een leuke poster op bij de wc. Geef complimenten. Niet alleen als ze plassen of poepen, maar ook als ze gewoon rustig blijven zitten. En als er een ongelukje gebeurt, probeer dan zo rustig en neutraal mogelijk te reageren.”

Wek je kind

En hoe werkt het dan ’s nachts? “Sommige kinderen worden tegelijkertijd 's nachts zindelijk. Bij andere kinderen duurt dat wat langer. De meesten blijven rond hun zesde jaar 's nachts droog. Als je kind ’s nachts een paar keer een droge luier heeft, doe dan de luier ‘s nachts uit. Je kunt je kind 's avonds ook nog een keer wakker maken om te gaan plassen. Zo’n twee uurtjes nadat ze slapen.”

Meer informatie?

Via Espria Ledenvereniging kan je gratis opvoedondersteuning aanvragen. Leden kunnen gebruikmaken van drie gratis gesprekken.

We bieden nog meer aan: