Ruim je hoofd op: ga hardlopen

Minder stress, meer energie
Hardlopen is goed voor je lichaam, maar werkt ook heel goed op je geestelijke gezondheid. Het ruimt het hoofd op, laat je weer helder denken en maakt je emotioneel stabieler. Minder stress, meer energie. Steeds meer mensen ontdekken dan ook vormen van hardlopen die vooral goed zijn voor de geest.

4 vormen van hardlopen

Mindful running

Combineer hardlopen met de beginselen van mindfulness. Dat betekent bewust je aandacht concentreren op het moment, met name op het hardlopen zelf. Dus op je loophouding, ademhaling en kracht en energie in je lichaam. Met de juiste technieken neemt je lichaam meer zuurstof op en verzuurt het minder gauw. De kans op blessures is kleiner. Je lichaam is meer ontspannen en het hardlopen gaat beter. En dat maakt ruimte vrij om volop te genieten van het moment en van de omgeving waarin je loopt.

Volg een clinic of training. Bijvoorbeeld bij Mindful Run

Chirunning

Hardlopen gecombineerd met de beginselen van Tai Chi is chirunning, een vorm van ‘natural running’. Het gaat vooral om een ontspannen lichaamshouding en gebruikmaken van natuurlijke krachten zoals de zwaartekracht. Dat doe je door bij het hardlopen met het hele lichaam voorover te hellen. Op deze manier maak je gebruik van de zwaartekracht en heb je minder energie nodig om je voort te bewegen. Door goed in balans te blijven en tegelijkertijd te ontspannen heb je minder spierkracht nodig. Daardoor kun je sneller lopen of grotere afstanden afleggen. Ook heb je minder last van stijve spieren en ben je sneller hersteld.

Volg een workshop of cursus. Bijvoorbeeld via Chirunning of LoopBlessurevrij

Trailrunning

Letterlijk betekent trailrunning hardlopen over paden in de natuur. Maar de sport biedt zoveel meer voor de hardloper die ontspanning wil. Zo is trailrunning nauwelijks op prestatie gericht, maar veel meer op het hardlopen zelf en genieten van de omgeving. Maar ook: hoe kom je langs die omgevallen boom? Hoe neem je die helling, die zandvlakte? Op trail-events is de sfeer vooral sociaal, gemoedelijk en relaxt, en is er nauwelijks een wedstrijdelement. Trailrunning kun je ook heel goed in een kleine groep doen. Of met de hond (canitrail).

Doe mee met een trail-event. Bijvoorbeeld via StaatsbosbeheerTrailrunning Nederland of Trailrunning Community

Runningtherapie

Ook bij de behandeling van psychische klachten kan hardlopen goed werken. Als je last hebt van bijvoorbeeld een burn-out, stress of angstaanvallen, kun je veel baat hebben bij een regelmatig rondje hardlopen onder begeleiding van een therapeut. De lichamelijke inspanning zorgt voor positieve psychische effecten, zoals rust in het hoofd, helderder denken en beter slapen. Runningtherapie is een aanvulling op de psychotherapie en nooit een vervanging.

Loop je graag samen met iemand? Zoek je hardloopmaatje op het zorghulp-platform

Chatten

Chat met onze