Ruim uw hoofd op: ga hardlopen

Minder stress, meer energie
Hardlopen is goed voor uw lichaam, maar werkt ook heel goed op uw geestelijke gezondheid. Het ruimt het hoofd op, laat u weer helder denken en maakt u emotioneel stabieler. Minder stress, meer energie. Steeds meer mensen ontdekken dan ook vormen van hardlopen die vooral goed zijn voor de geest. De belangrijkste op een rij.

Mindful running

Combineer hardlopen met de beginselen van mindfulness. Dat betekent bewust uw aandacht concentreren op het moment, met name op het hardlopen zelf. Dus op uw loophouding, ademhaling en kracht en energie in uw lichaam. Met de juiste technieken neemt uw lichaam meer zuurstof op en verzuurt het minder gauw. De kans op blessures is kleiner. Uw lichaam is meer ontspannen en het hardlopen gaat beter. En dat maakt ruimte vrij om volop te genieten van het moment en van de omgeving waarin u loopt.

Volg een clinic of training. Bijvoorbeeld bij Mindful Run

Chirunning

Hardlopen gecombineerd met de beginselen van Tai Chi is chirunning, een vorm van ‘natural running’. Het gaat vooral om een ontspannen lichaamshouding en gebruikmaken van natuurlijke krachten zoals de zwaartekracht. Dat doet u door bij het hardlopen met het hele lichaam voorover te hellen. Op deze manier maakt u gebruik van de zwaartekracht en heeft u minder energie nodig om u voort te bewegen. Door goed in balans te blijven en tegelijkertijd te ontspannen heeft u minder spierkracht nodig. Daardoor kunt u sneller lopen of grotere afstanden afleggen. Ook heeft u minder last van stijve spieren en bent u sneller hersteld.

Volg een workshop of cursus. Bijvoorbeeld via Chirunning of LoopBlessurevrij

Trailrunning

Letterlijk betekent trailrunning hardlopen over paden in de natuur. Maar de sport biedt zoveel meer voor de hardloper die ontspanning wil. Zo is trailrunning nauwelijks op prestatie gericht, maar veel meer op het hardlopen zelf en genieten van de omgeving. Maar ook: hoe komt u langs die omgevallen boom? Hoe neemt u die helling, die zandvlakte? Op trail-events is de sfeer vooral sociaal, gemoedelijk en relaxt, en is er nauwelijks een wedstrijdelement. Trailrunning kunt u ook heel goed in een kleine groep doen. Of met de hond (canitrail).

Doe mee met een trail-event. Bijvoorbeeld via StaatsbosbeheerTrailrunning Nederland of Trailrunning Community

Runningtherapie

Ook bij de behandeling van psychische klachten kan hardlopen goed werken. Wie last heeft van bijvoorbeeld een burn-out, stress of angstaanvallen, kan veel baat hebben bij een regelmatig rondje hardlopen onder begeleiding van een therapeut. De lichamelijke inspanning zorgt voor positieve psychische effecten, zoals rust in het hoofd, helderder denken en beter slapen. Runningtherapie is een aanvulling op de psychotherapie en nooit een vervanging.

Meer over