Stress verminderen

Kleine stapjes, groot resultaat
Een onrustig gevoel, tintelende vingers, te veel aan je hoofd. Een beetje stress kan geen kwaad, maar wel als je er dagelijks last van hebt. Tips om met kleine stapjes stress te verminderen.

Tips tegen stress

1. Neem voldoende pauzes

Drukke, volle dagen – wie heeft er geen last van? Vaak begint het al in de ochtend. We haasten ons van badkamer naar koffiezetapparaat naar auto. En ook de rest van de dag krijgen we heel wat klussen en e-mails op ons bordje. Onze takenlijst groeit harder dan hij krimpt. Als je door blijft rennen wordt er continu adrenaline in je lichaam aangemaakt. Dit stresshormoon geeft energie, maar gaat tegen je werken als je niet regelmatig een stapje terug doet. Om te herstellen heeft ons lichaam rustmomenten nodig. En ook hersenen werken beter bij een regelmatige pauze. Maak een ommetje zodra je aandacht verslapt, ga even in de zon zitten, en lunch niet achter je laptop maar aan tafel.

2. Zet alle aan-knoppen uit

Veel dingen die we doen als we stress hebben, werken interessant genoeg juist tegen ons. Televisiekijken, spelen met je telefoon en surfen op internet, het zijn niet de juiste manieren om stress de baas te worden. Daarbij vragen apparaten de hele tijd om aandacht. Elk piepje zorgt voor de aanmaak van stresshormonen, waardoor je continu op scherp staat. En dat put uit. Bovendien krijg je niks af als je telkens wordt afgeleid. Zet je televisie en telefoon wat vaker uit. En doe iets waar je echt rustig van wordt: koffiedrinken met een vriend, een tijdschrift lezen in bad, uit het raam staren. Het helpt echt!

3. Vraag om hulp

Je collega om advies vragen als je er niks van begrijpt. Het buurmeisje vragen of ze met de hond wil wandelen. We vinden het moeilijk: een ander om hulp vragen. Veel mensen zijn opgegroeid met het idee dat ze hun eigen boontjes moeten doppen. Terwijl de meeste mensen het helemaal niet vervelend vinden om een handje te helpen. Draai het eens om: zou jij het vervelend vinden als iemand je iets vraagt? Zou je deze persoon zwak vinden? Kijk of je wat taken kunt uitbesteden of tijdelijk niet of minder vaak doet. Zo krijg je meer rust in je agenda, en dat vermindert stress.

4. Beweeg in het groen

Bewegen is een van de simpelste manieren om stress tegen te gaan. Door je in te spannen worden stresshormonen in je lichaam sneller afgevoerd. Bovendien is sporten een gezonde uitlaatklep voor spanningen. Dit effect is nog groter als je buiten sport, in het groen. Jezelf uren in het zweet werken is niet per se nodig. Uit onderzoek van de Universiteit van Maastricht blijkt dat een stuk wandelen zelfs gezonder is dan een uur fitnessen. Maar belangrijker: kies iets wat je leuk vindt want dan kun je het makkelijker volhouden.

Waarom kleine stapjes?

Als we ontevreden zijn of niet lekker in ons vel zitten, denken we vaak in grote veranderingen: een nieuwe baan, een andere relatie, het roer om. Terwijl je met bescheiden aanpassingen al een hoop kunt veranderen. Kleine stapjes verlagen de drempel om ergens aan te beginnen, en zijn zo makkelijk in te bouwen in de dag. Bovendien kan een klein begin een grote verandering in je leven in gang zetten. Je komt in een positieve spiraal terecht, waardoor ook andere dingen in je leven beter en soepeler gaan. Een voorbeeld: door regelmatig te sporten, ga je je gelukkiger en fitter voelen. Je kunt je beter concentreren, waardoor je beter presteert op je werk of eindelijk dat spannende boek eens kunt uitlezen zonder afgeleid te worden. En omdat je lekkerder in je vel zit, leg je ook makkelijker contact, waardoor je je bijvoorbeeld weer minder eenzaam voelt. Fijn toch!

Meer tips?

Stress is niet altijd slecht. Het kan je helpen om betere prestaties te leveren. Op deze pagina lees je wanneer stress wél ongezond is. En je vindt meer tips om stress te verminderen. Voor persoonlijk advies kun je terecht bij onze ledenadviseurs, bereikbaar via Tel: 088 - 383 20 00.