Weg met die winterdip!

Zo voel je je weer fitter en vrolijker
Een somber en moe gevoel in de winter kan betekenen dat je last hebt van een winterdip. Of zelfs een winterdepressie. Het goede nieuws is: je kunt zoveel doen om je in de donkere wintermaanden vrolijker en fitter te voelen!

Dit is een winterdip

In Nederland hebben zo’n 1,3 miljoen mensen in de herfst- en wintermaanden last van een winterdip. Je hebt dan bijvoorbeeld last van deze klachten: 

  • Somberheid, moeilijk kunnen genieten van dingen
  • Voortdurend moe 
  • Moeite om je te concentreren
  • Minder behoefte aan sociale contacten
  • Meer trek, vooral in zoete dingen, waardoor je aankomt

Winterdip of winterdepressie

Als de klachten zo ernstig zijn dat je minder goed functioneert, heb je misschien geen winterdip, maar een winterdepressie. Een winterdepressie lijkt op een ‘gewone’ depressie. Het verschil: bij een winterdepressie verdwijnen de klachten in het voorjaar of de zomer weer. Een ander verschil is dat mensen met een ‘gewone’ depressie vaak slecht slapen en weinig trek hebben. Als je een winterdepressie hebt, slaap je juist opvallend veel meer dan normaal. Ook wil je meer eten, vooral zoete dingen en koolhydraten. Denk je dat je een winterdepressie hebt? Dan is het verstandig om naar de huisarts te gaan voor advies en eventueel een behandeling.

Twijfel je of je een winterdip hebt of een (winter)depressie? Doe dan deze test van Lentis.


Zo ga je een winterdip te lijf

Een winterdip ontstaat vaak door te weinig daglicht. De dagen zijn korter en je zit meer binnen. Dat zorgt ervoor dat je lichaam minder vitamine D binnenkrijgt en dat je dag- en nachtritme verstoord raken. Daardoor voel je je minder vrolijk en heb je minder energie. Dit kun je eraan doen: 

  • Ga naar buiten. Het liefst ’s morgens, omdat het daglicht dan ‘blauwer’ is dan in de middag en avond. Blauw licht houdt je wakker: het zorgt ervoor dat je lichaam minder slaaphormonen aanmaakt. Daardoor voel je je minder moe en slaperig. 
  • Ga sporten of bewegen in de buitenlucht. Een handige app hiervoor is bijvoorbeeld e-Routes. Lees deze tips als je nog niet goed weet welke sport bij je past. 
  • Neem de fiets of het openbaar vervoer in plaats van de auto.  Ook dan ben je meer buiten.
  • Ga na waarom je  sombere gevoelens hebt. Heb je problemen of conflicten? Praat er met andere mensen over. Of ga naar de huisarts voor doorverwijzing naar gespecialiseerde hulp.

Lichttherapie helpt tegen winterdepressie

Wat bewezen goed helpt tegen een winterdepressie is lichttherapie. Je zit dan achter een speciale lichtbak die helder licht uitstraalt, net daglicht. Lichttherapie heeft een positief effect op je dag- en nachtritme. Je voelt je minder slaperig en moe, en ook andere klachten, zoals somberheid, nemen af. 

Hier kun je terecht voor lichttherapie

  • Lichttherapie wordt onder andere in ziekenhuizen gegeven. Het UMCG in Groningen heeft zelfs een speciale polikliniek Winterdepressie. Je hebt voor een behandeling in het ziekenhuis een doorverwijzing nodig van je huisarts. Lichttherapie wordt dan meestal vergoed door de (aanvullende) verzekering.  
  • Je kunt ook zelf een lichttherapieapparaat voor thuis kopen. Dat kan onder meer bij apotheken en medische speciaalzaken. Steeds meer ziektekostenverzekeraars vergoeden deze apparatuur als een arts heeft vastgesteld dat je een winterdepressie hebt. 

Zo helpt de ledenvereniging