Hoe ga je als ouder om met een burn-out?

Deze moeder deelt haar ervaringen
Als zelfstandig ondernemer en alleenstaande moeder werd Kim de Lange overrompeld door een burn-out: “Opeens kon ik niets meer, maar alles ging wel gewoon door en mijn dochter had mij ook nodig.” Hoe balanceer je tussen ouderschap en een burn-out? Kim deelt haar verhaal en inzichten.

Geleidelijke opbouw naar breekpunt 

“Toen ik in een burn-out belandde, zat mijn dochter midden in de pubertijd. Ik wilde wel van alles met haar doen maar kon van de één op de andere dag niets meer, waardoor ik vaak ‘nee’ tegen haar moest zeggen. Daar voelde ik me vervolgens weer schuldig over.”

Kim legt uit dat spanningen zich een langere tijd hebben opgebouwd, maar dat op een gegeven moment het licht echt uitging. Dat was het uiteindelijke breekpunt waarbij Kim zelfs tijdelijk haar zicht aan één kant verloor. Vanaf dat moment merkte ze dat ze niet meer alle dingen kon doen die ze voorheen zo vanzelfsprekend vond. Ze greep vervolgens alles aan om gauw weer beter te worden. 

 

Accepteren en uitleggen 

Kim ging op zoek naar een snelle oplossing, maar die bleek er niet te zijn. Wat haar uiteindelijk hielp was accepteren dat het even niet goed met haar ging en dat ze hulp moest accepteren. Hierover zegt ze: ‘Eerlijk is eerlijk, accepteren dat alles echt niet meer gaat is een proces op zich.’ Ze ontdekte ook hoe belangrijk het is om grenzen te stellen en zegt: “Het is goed om te realiseren dat een burn-out zich bij iedereen weer anders kan uiten en het helpt voor jezelf, en de mensen om je heen, om open en eerlijk te zijn over hoe je je voelt en wat er met je gebeurt.”

Kim legt uit dat haar emoties tijdens de burn-out wat uitvergroot waren en ze daardoor ook “een kort lontje” had, waardoor ze snel boos kon worden. Ook als haar dochter bijvoorbeeld een grapje maakte die niet goed viel. “Als het lontje dan weer gedoofd was, ging ik mijn excuses aanbieden en er met mijn dochter over praten." Kim benadrukt hierbij dat het heel belangrijk is om kinderen te laten weten dat het niet aan hen ligt.

 

Wat lukt wel? 

Het biedt helderheid voor jezelf en je gezin als je inzichtelijk maakt wat er wel en niet lukt. Kim zegt: “Wanneer het je niet lukt om te koken, maar wel om de kinderen naar school te brengen, dan kun je daar een planning voor maken met je partner of omgeving. Dit is belangrijk omdat de valkuil anders ontstaat dat je toch weer te veel gaat doen, waardoor je wederom over je grenzen heen gaat. Je voelt je vaak schuldig omdat je al vaak ‘nee’ moet verkopen en nog denkt vanuit de situatie van voordat je een burn-out kreeg.” Kim blikt terug en zegt: “Vaak dacht ik: dat moet toch gewoon kunnen? Maar het antwoord was dan: nee dat kan gewoon niet. Ik denk dat dat het allermoeilijkste was van een burn-out accepteren.” 

Kim zag in dat mini-activiteiten zoals samen televisie kijken of een spelletje doen ook al prestaties waren om dankbaar voor te zijn. Ze leerde zich te richten op het goed doen van één activiteit. Die ene activiteit was voor Kim het creëren van fijne, gezamenlijke momentjes met haar dochter,  zodat er in ieder geval altijd aandacht voor elkaar was. “Dat waren dan ankermomenten die mij houvast gaven.” 
 

 

Hulp vragen en bieden 

“Ik kon praktische hulp echt goed gebruiken en daarmee mijn dochter ook. Het was heel fijn als iemand mijn dochter weg kon brengen met de auto of als ze bij een vriend of vriendin gezellig mee kon eten. Dat gaf haar ook lucht, merkte ik.” Kim leerde inzien dat het echt belangrijk is om over je schroom heen te stappen en te leren hulp te vragen en accepteren van mensen in je netwerk. “Het helpt als mensen uit zichzelf hulp aanbieden, vooral als ze daarbij concreet benoemen wat voor soort hulp je van hen mag vragen."

Kim denkt terug aan wat haar hielp: "Ik was enorm geholpen door een vriend die wel eens voor mij kookte. Ook door mijn ouders waar ik in de weekenden regelmatig verbleef. De buurman hielp zelfs met zijn aanbod om af en toe de hond uit te laten.” Kim heeft ontdekt dat hulp vragen geen teken van zwakte is, maar juist van kracht. Ze geeft tot slot mee dat het niet voor eeuwig duurt: “Het gaat echt weer voorbij.” 

 

Verder lezen 

Wil je het hele verhaal van Kim lezen? Dat kan. Kim schreef een boek over haar ervaringen, getiteld ‘Anders pak je toch gewoon een goed boek?'. Ben je lid van Espria Ledenvereniging? Dan ontvang je bij bestelling korting op de verzendkosten, met de code: ESPRIA.

Wil je meer lezen over hoe je een burn-out voorkomt, lees dan verder op de pagina burn-out voorkomen