Omgaan met dementie. Negen tips

Zorgen voor iemand met dementie is niet altijd makkelijk. Met deze tips helpen we u graag.
Zorgt u voor iemand met dementie? Dan is het niet altijd even makkelijk om de kwaliteit van leven goed te houden en tegelijkertijd voldoende tijd en rust voor uzelf te nemen. Negen tips die het voor u en uw naaste wat aangenamer maken.
  1. Vraag om hulp
    Mantelzorgers vinden zorgen voor een ander vaak vanzelfsprekend. Maar dat is het niet. Kunt u de zorg (tijdelijk) niet aan of wordt het u weleens te veel? Durf om hulp te vragen. Dit kan bij Mezzo, een organisatie voor en door mantelzorgers. Of neem contact op met de ledenconsulent Zij informeert u graag hoe de ledenvereniging helpt en weet waar u in uw gemeente terecht kunt voor steun en hulp.

2. Omgaan met emoties
    Dementie betekent verandering en verlies. Het wordt immers nooit meer zoals het was. Vindt u het moeilijk daarmee om te gaan? Dat is heel begrijpelijk. Boos, verdrietig, teleurgesteld, laat uw emoties gaan en praat erover. Voelt u zich ongelukkig en houdt dat langere tijd aan? Vraag dan om professionele hulp. Uw huisarts kan u verder helpen.

3. Neem op tijd uw rust
    Zorgen voor iemand met dementie vraagt veel van u. Probeer op tijd te rusten. Dit kunt u bijvoorbeeld gelijktijdig doen met degene waarvoor u zorgt. En heeft u een drukke dag gehad? Plan dan een paar rustige dagen in.

4. Een veilig huis
    Zorg voor een veilig huis. Dat geeft mensen met dementie, maar ook uzelf meer rust. Denk bijvoorbeeld aan goede verlichting in en om huis, een stevige trapleuning en extra handgrepen in douche en toilet. En zorg dat schoonmaakmiddelen en brandbare stoffen veilig opgeborgen zijn.

5. Structuur is belangrijk
    Mensen met dementie veranderen en daardoor ook de wereld om hen heen. Structuur helpt hen beter door de dag te komen. Probeer een vaste dagindeling te maken. Op dezelfde tijd opstaan, eten, douchen en naar bed gaan. Maar ook uitstapjes als boodschappen doen of een wandeling maken doet u het beste op dezelfde dag of tijdstip. Dit geeft meer rust, ook voor u.

6. Ga erop uit
    Hoe moeilijk het soms ook is, trek er regelmatig op uit. Alleen of bijvoorbeeld samen met degene voor wie u zorgt. Door naar buiten te gaan en leuke dingen te doen, vergeet u even de zorg en doet u nieuwe energie op.

7. Spreek af met mensen
    Contact met familie, vrienden en kennissen is heel belangrijk. Zij kunnen u steunen. Heeft u geen tijd om af te spreken? Een telefoontje is vaak al voldoende om toch even uw verhaal te kunnen vertellen.

8. Neem de tijd
    Mensen met dementie begrijpen steeds minder. Wilt u iets uitleggen? Neem er de tijd voor en doe het stap voor stap.

9. Contact met lotgenoten
    Het kan fijn zijn uw ervaringen en gedachten te bespreken met mensen die hetzelfde meemaken. Deze lotgenoten luisteren naar u, maar kunnen ook tips en adviezen geven. Onze ledenconsulent weet bijvoorbeeld waar in uw buurt een Alzheimer café gehouden wordt. En zij kent andere manieren om in contact te komen met lotgenoten.

Vragen? De ledenconsulent helpt u verder

Heeft u nog vragen over ondersteuning voor mantelzorgers? Als lid van de ledenvereniging kunt u gratis terecht bij de ledenconsulent. Zij informeert en adviseert u graag. De ledenconsulent kent de regels en wetten en weet welke instanties u verder kunnen helpen.
Bel 088 - 383 20 00. Als u wilt, komt zij bij u op huisbezoek.