Overbelasting mantelzorgers

Mantelzorg kan te zwaar worden, herken de signalen
Zorgen voor een zieke partner of ouder kan soms te zwaar worden. Ongeveer 10% van de mantelzorgers is overbelast. Hoe voorkomt u overbelasting? Hoe weet u wanneer de mantelzorg te veel van u vraagt?

Overbelasting

Zo meet u het

Twijfelt u wel eens of u overbelast begint te raken als mantelzorger? Piekert u bijvoorbeeld veel, heeft u last van buik- of hoofdpijn of andere klachten? De volgende gratis tests helpen u om erachter te komen of het verstandig is om even rustiger aan te doen:

Gevolgen van overbelasting

Overbelasting leidt vaak klachten. Dat kunnen lichamelijke, of geestelijke klachten zijn. Voorbeelden van klachten waaraan u overbelasting herkent zijn:

• Hoofdpijn, buikpijn, pijn in uw nek of rug, duizeligheid, vermoeidheid, weinig eetlust
  • Vergeetachtigheid, slecht slapen, piekeren, schuldgevoel, agressief gevoel, drukker doen dan eerst.

Er zijn daarnaast nog meer voorbeelden waaraan u overbelasting kunt herkennen.

Overbelasting komt vaker voor bij dementie: cijfers

Uit cijfers* blijkt dat overbelasting met name voorkomt bij mantelzorgers van mensen met dementie.

• 1 op de 8 mantelzorgers van mensen met dementie zich zwaar belast of overbelast
  • 1 op de 5 mantelzorgers zegt geen ondersteuning te krijgen van familie, vrienden, buren of kennissen
  • Mantelzorgers zijn 2x zo eenzaam als de gemiddelde Nederlander

*Bron: Dementiemonitor Mantelzorg van Alzheimer Nederland

Mensen om op terug te vallen

Als u mantelzorg geeft, is het fijn om bekenden om u heen hebben. Gewoon voor een praatje, of een kopje koffie. Of bijvoorbeeld om uw kinderen van school te halen als u even niet weg kunt bij uw zieke moeder. Met name mantelzorgers van mensen met dementie voelen zich vaak eenzaam, omdat de zorg vooral op hen neerkomt. En omdat mensen uit de omgeving vaker wegblijven.

Vergroot uw kennissenkring

De workshop Vergroot uw kennissenkring van de ledenvereniging helpt u om nieuwe mensen te leren kennen. Deze workshop is gratis voor leden.

Professionele hulp

Heeft u moeite met het invullen van formulieren, het begrijpen van regels, of het regelen van de juiste zorg? Ook dat kan veel stress geven. Een mantelzorgmakelaar kan dit soort regeltaken van u overnemen. Zorgt u voor een familielid of kennis met dementie? Dan kan de casemanager dementie u helpen bij het regelen van de juiste zorg. De casemanager is er ook voor advies en een luisterend oor.

Wat kunt u zelf doen?

Voorkomen van overbelasting is beter dan genezen. U kunt de zorg voor uw naaste tijdelijk aan iemand anders overlaten als u merkt dat het te zwaar wordt. Of praat met uw werkgever over de mogelijkheden om mantelzorg met werk te combineren. Lees meer over hoe u een goede balans vindt tussen draagkracht en draaglast.

Meer over