Tips om niet dikker te worden na het stoppen met roken

Wij helpen u door deze moeilijke periode heen
Stoppen met roken is ontzettend lastig. Als u dan ook nog aankomt, is het extra moeilijk om het vol te houden. Deze tips, met uitleg van het waarom, helpen u door deze moeilijke periode heen.

Tips

  • Ga sporten of meer bewegen

    • Stoppen met roken vertraagt de stofwisseling en sporten versnelt de stofwisseling. Als u elke dag sport of meer en intensiever beweegt, blijft het stofwisselingsniveau in uw lichaam ongeveer gelijk.
    • Meer bewegen of sporten maakt u fitter. Dit gezonde gevoel vermindert de trek in sigaretten.
    • Ga niet meer eten door het sporten. Los de honger op met water of thee, eet wat fruit of neem een bakje yoghurt.
       
  • Koop suikervrije kauwgom
    • Heeft u zin in iets lekkers, voelt u de aandrang om iets in uw mond te stoppen? Neem dan suikervrije kauwgom.
       
  • Creëer een ander rustmoment
    • Roken is eigenlijk even een moment van rust voor uzelf nemen. Dit gaat u missen. Wanneer u een mandarijn pelt, wortel of appel schilt creëert u ook een rustmoment. En maakt u tegelijkertijd een gezonde snack voor uzelf.
       
  • Koop alleen gezonde snacks
    • De hierboven beschreven groenen en fruit bevatten weinig calorieën. Andere gezonde snacks voor tussendoor zijn: rijstwafels (met of zonder smaak), Liga evergreen en bouillons. Haal deze voor het stoppen met roken in huis, zodat u zich niet vergrijpt aan ongezonde snacks.
       
  • Zoek afleiding
    • Krijgt u zin om te eten, om zo het roken te vergeten? Zoek afleiding: bel iemand op, maak een wandeling, zet muziek op. Is er niks dat helpt? Pak dan een gezonde snack, met weinig calorieën.
       
  • Let op met alcohol
    • Alcohol bevat veel calorieën en is een sluipende dikmaker. Daarnaast krijgt u van alcohol honger en neemt de zin in een sigaret toe. Probeer daarom het drinken van alcohol zo lang mogelijk uit te stellen. Wacht  totdat u sterk genoeg bent om een lekker glas te nemen zónder dat hier een sigaret bij moet.
       
  • Beloon uzelf als het stoppen lukt
    • Tot slot het advies om uzelf af en toe te belonen. Heeft u een week niet gerookt, een maand, langer? Verwen uzelf dan met een leuke activiteit of bijvoorbeeld een boek.

En... verminder het risico op diabetes type 2

Door minder te roken, gezonder te eten en meer te bewegen vermindert u het risico op diabetes type 2. Een extra stimulans om nooit meer met roken te beginnen!

Meer over