Voorkom dat u valt

Verklein uw valkans en vergroot de kans op een zelfstandig leven
Oudere dame wordt door haar enthousiaste hondje vooruit getrokken op een trap in het park.
Dat u als oudere meer risico heeft om te vallen, betekent niet dat u hier niks aan kunt doen. Met deze tips verkleint u de kans op een val. En vergroot u de kans op een vitaal en lang zelfstandig leven.

Feit: iedere zes minuten belandt een 65+er voor een behandeling na een val op de Spoedeisende Hulp van een ziekenhuis.

Tips om vallen te voorkomen

• Blijf in beweging

• Als u regelmatig beweegt en speciale oefeningen doet, verbetert uw balans, neemt uw spierkracht toe en houdt u uw gewrichten soepel. Als u elke dag matig intensief beweegt voelt u zich bovendien fitter en neemt de kans op vallen ook daardoor af. Dreigt u toch te vallen, dan is de kans groter dat u de schade beperkt. U reageert namelijk sneller en uw lijf is soepel door het bewegen of sporten.

• Maak uw huis veilig
    • Zorg voor goede verlichting, werk snoeren weg, let op met kleedjes, houd uw traptreden schoon en leeg, gebruik de trapleuning bij het traplopen en gebruik antislipmatten in plaats van gewone matten. Een ergotherapeut of fysiotherapeut denkt graag met u mee.  Of loop samen met uw partner, familie, verzorger uw woning door en controleer vloeren, trappen, badkamer et cetera op mogelijke risico’s. Zijn er zaken stuk of is ergens een aanpassing nodig? De Klusbus van de ledenvereniging biedt uitkomst.
    • Let op: ergotherapie krijgt u voor een bepaald aantal behandelingen vergoed vanuit de basisverzekering; fysiotherapie zit niet in de basisverzekering. Informeer bij uw verzekeraar naar de voorwaarden.

• Check uw geneesmiddelen op bijeffecten
    • Voorgeschreven medicijnen en combinaties van geneesmiddelen maken u soms duizelig, slap, slaperig of zorgen ervoor dat u trager reageert op een incident. Heeft u last van een van deze verschijnselen? Overleg dan met uw arts of u aangepaste medicatie nodig heeft. Vertel uw arts ook over medicijnen die u zonder recept gebruikt, zoals paracetamol of een alternatief geneesmiddel.

• Laat uw ogen controleren
    • Als u goed ziet, vermindert dit het risico op vallen. Laat uw ogen daarom elk jaar controleren door een opticien en volg de adviezen op. Informeer bij uw zorgverzekeraar onder welke voorwaarden deze uw bril, lenzen of laserbehandeling vergoedt.

• Draag stevige schoenen
    • Goede, stevige schoenen voorkomen dat u struikelt of uitglijdt. Een goede schoen heeft:

• een goede pasvorm;
      • goed voorgevormd voetbed;
      • is niet te groot of te klein;
      • heeft een stroeve zool en een lage hak (maximaal 2,5 cm);
      • buigt mee met de voeten en omsluit de hele voet.

• Draag ook binnen schoenen of goede pantoffels. Loop nooit op sokken door het huis.

• Duizelig? Span uw spieren aan
    • Maakt snel opstaan uit bed of stoel u duizelig? Maakt bukken u draaierig? Kom rustig omhoog en span uw spieren aan voordat u echt in actie komt. Vooral uw beenspieren zijn belangrijk. Wacht tot alle duizelingen verdwenen zijn. Sta langzaam op en houd u vast aan bed of leuning. Ga pas lopen als de duizeligheid is gezakt.

• Vitamine D is goed voor u
    • Van vitamine D is bekend dat het goed is voor uw botten, spierkracht en balans. Vitamine D haalt uw lichaam uit zonlicht en voeding. Ga daarom regelmatig naar buiten en volg een gevarieerd menu, zodat u alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt. Hoe fitter u zicht voelt, hoe kleiner de kans om te vallen.

Tip: sommige zorgverzekeraars vergoeden een deel van de kosten voor een valtraining vanuit de aanvullende verzekering.