Zo kun je langer thuis wonen

Woningaanpassingen maken je huis gemakkelijker en veiliger
Met woningaanpassingen zoals een traplift of verhoogd toilet maak je je huis geschikt om langer zelfstandig thuis te wonen. Wat kun je eenvoudig zelf doen? Aan welke regels moet je je houden? En welke woningaanpassing krijg je vergoed?

Woningaanpassingen zijn veranderingen aan je huis die het gemakkelijker en veiliger maken om thuis te blijven wonen. Bijvoorbeeld een traplift, als traplopen niet meer lukt. Of een deurbel met flitslicht, als je de bel niet meer goed hoort. Een ergotherapeut kan hierover advies geven.

Deze aanpassingen kun je zelf doen

Hulpmiddelen voor kleine woningaanpassingen koop je bijvoorbeeld bij de bouwmarkt of thuiszorgwinkel. Dit zijn producten die je zonder veel moeite zelf plaatst in je huis. Ben je niet zo handig of heb je geen tijd? Dan is de klussendienst van de ledenvereniging een uitkomst. Een professionele klusjesman komt dan bij je thuis om de klus uit te voeren.

Voorbeelden van kleine woningaanpassingen

• wandbeugel
  • handgreep
  • drempelhulp
  • douchekruk of -stoel
  • toiletverhoger
  • antislipmat

Misschien vind je deze informatie ook interessant:

Hulp bij woningaanpassingen

Hulp nodig, bijvoorbeeld om een wandbeugel aan de muur vast te maken? Vraag dan bijvoorbeeld een klusbedrijf of vrijwilligersorganisatie om de klus te doen. Woon je in een huurhuis, dan wil de woningcorporatie of verhuurder soms ook helpen.

Ledenvoordeel

Regels en vergunningen voor woningaanpassingen

Plannen om bijvoorbeeld de benedenverdieping uit te breiden met een extra badkamer of slaapkamer? Check dan eerst bij het Omgevingsloket of je een vergunning nodig hebt.

Toestemming voor aanpassen huurwoning

Wil je een drempelhulp of tweede trapleuning in je huurwoning? Als de verhuurder de aanpassingen makkelijk weer weg kan halen, is hiervoor geen toestemming nodig. Voor ‘onroerende veranderingen’, zoals een traplift of een verhoogd toilet heb je wel toestemming nodig. Behalve als je hiervoor vergoeding krijgt vanuit de Wmo of Wlz.

Dit kost een woningaanpassing

Hoeveel een woningaanpassing kost, hangt uiteraard af van hoe groot je het aanpakt. Deze richtprijzen geven een idee:

Muurbeugel: € 20,- à € 60,-
Opklapbare toiletbeugel: € 80,- à € 120,-
Douchekruk: € 20,- à € 60,-
Drempelhulp: € 25 à € 80,-
Toiletverhoger: € 20 à € 70,-
Onderrijdbare wastafel: € 110,- à € 550,-
Traplift: € 3.000,- à € 6.000,-

Kijk ook naar tweedehands! Tweedehands trapliften vind je bijvoorbeeld op de website van Trapliftwijzer of  Smienk. Kijk voor tweedehands hulpmiddelen ook eens bij Zorgoutlet.

Vergoeding voor woningaanpassing

Alleen aanpassingen in huis die echt nodig zijn om zelfstandig te blijven wonen, krijg je vergoed. De verbouwing moet noodzakelijk zijn voor je dagelijkse bezigheden zoals eten, koken, wassen, aankleden en slapen.

• De meeste kleine woningaanpassingen en hulpmiddelen moet je zelf betalen.
  • Zorgverzekeraars vergoeden bepaalde hulpmiddelen voor verpleging en verzorging.
  • De gemeente vergoedt woningaanpassing vanuit de Wmo of Wlz als die noodzakelijk is om je thuis te kunnen redden met een beperking. Sommige gemeenten geven een verhuisvergoeding, bijvoorbeeld als de woningaanpassing te veel geld kost.

Misschien vind je deze informatie ook interessant:

Ledenvoordeel

Ga je verbouwen en wordt je woning daardoor ook energiezuiniger? Check dan of je hiervoor subsidie kunt krijgen.