Goed slapen? Zo doe je dat

Goed slapen is belangrijk voor je gezondheid. Want ’s nachts rust je uit en herstelt je lichaam. Wil je beter slapen? Bekijk de tips.

Slapen: goed voor je

Wist je dat goed slapen net zo belangrijk is als gezonde voeding? Als je slaapt breekt je lichaam afvalstoffen af. En je spieren en organen herstellen zich. Goed slapen helpt je om je beter te concentreren. Als je niet goed slaapt, maak je een stresshormoon aan, waardoor je nog meer wakker ligt. Lees meer over het nut van een goede nachtrust en hoeveel slaap je nodig hebt.

Tips om beter te slapen

Bijna een kwart van alle Nederlanders heeft moeite met slapen. Lig jij vaak te woelen? Maak je je zorgen over geld? Of heb je last van stress op je werk? Slaapoefentherapeut Francis Lanen-de Haan geeft 6 tips om beter te slapen. Pak bijvoorbeeld genoeg daglicht overdag. Je lichaam herkent dan de avond en wordt vanzelf moe. Leg ruim voor het slapengaan je mobiele telefoon en tablet weg. Je geeft je hersenen zo genoeg rust om in slaap te vallen. En lig je eens wakker? Maak je er niet druk om. Morgen is weer een nieuwe dag om lekker te slapen.

Hulp bij slaapproblemen

Goed slapen is niet voor iedereen normaal. Er zijn genoeg mensen met slaapproblemen. Ben jij ook een slechte slaper? Geen nood, want slapen kun je leren. Met de zelfhulpmodule slaapproblemen van Stichting mirro leer je beter slapen. Je rekent af met piekeren. En je leert hoe een dagelijks ritme en voldoende rust helpen bij het slapen. De zelfhulpmodule is gratis voor leden.