6 tips voor een goede nachtrust

Slaapoefentherapeut Francis Lanen-de Haan geeft tips
Alweer een nacht slecht geslapen? Je bent niet de enige. Bijna een kwart van de Nederlanders kampt met slaapproblemen. Slaapoefentherapeut Francis Lanen-de Haan legt uit hoe je zelf je nachtrust kunt verbeteren. Dan lukt het zeker!

Daarom slapen veel mensen slecht

Beter slapen goede nachtrust - slaapoefentherapeut Francis Lanen-de Haan

Stress over je werk, zorgen over je gezondheid, angst na een inbraak. Soms spoken de gedachten door je hoofd als je in bed ligt, weet slaapoefentherapeut Francis Lanen-de Haan. ‘Ook onze snelle samenleving werkt slaapproblemen in de hand. We hebben het druk en plannen onze agenda’s vol. Als het bedtijd is draaien onze hersenen nog op volle toeren. Het is dan moeilijk voor je lichaam om terug te schakelen naar de ruststand.’

Francis Lanen-de Haan is aangesloten bij het Landelijk Netwerk Slaapoefentherapeuten.

Zo slaap je beter

Slaapoefentherapeut Francis Lanen-de Haan geeft 6 tips om beter te leren slapen:

1. Richt je op wat je overdag doet, niet op je nachtrust

Een goed matras, geen koffie in de avond, het licht dimmen: het kan allemaal helpen om beter te slapen. Maar hoe drukker je bezig bent met het oplossen van je slaapprobleem, des te meer je het probleem in stand houdt. Volgens Francis kun je je beter richten op je leefstijl. ‘Streef ernaar een gezonder mens te worden: ga naar buiten, beweeg, ontspan en drink weinig alcohol. Het cadeautje is dat je beter gaat slapen.’

2. Pak overdag voldoende daglicht

‘Door overdag voldoende licht te pakken, stel je je biologische klok goed af’, zegt Francis. Je voelt je daardoor overdag fitter en ’s avonds slaperig.’

3. Begin op tijd met ‘opslomen’

'Moeite met inslapen? Begin ruim een uur voordat je naar bed gaat met “opslomen”', adviseert Francis. ‘Zet de televisie uit, dim het licht en schrijf dingen op die nog door je hoofd spoken. Wat ook helpt is een vast slaapritueel. Dek bijvoorbeeld de tafel alvast voor het ontbijt, lees een boek. Een vast patroon voor je naar bed gaat, zorgt ervoor dat je lichaam weet dat het tijd is om te slapen.’

4. Prikkel je hersenen niet te veel met informatie

‘Lange tijd werd gedacht dat het blauwe licht van bijvoorbeeld je laptop, smartphone of iPadscherm de oorzaak is van veel slaapproblemen’, vertelt Francis. ‘Maar die invloed is kleiner dan gedacht, blijkt uit recent onderzoek van de Hersenstichting. Een veel grotere vijand van je slaap is de overprikkeling die je hersenen krijgen door al dat checken, swipen en scrollen.’

5. Maak je niet druk als je wakker ligt

‘Iedereen wordt ’s nachts één of twee keer wakker’, legt Francis uit. ‘Probeer dat onbenullig te laten zijn. Op het moment dat je er iets van gaat vinden (ben ik alwéér wakker), gaat je brein áán. Accepteer dat je even wakker bent, maak je er niet te druk om.’

6. Kijk niet op de klok

Word je steevast te vroeg wakker, dan is je lichaam hieraan gewend geraakt. Francis: ‘Zeg tegen jezelf dat de dag pas begint als de wekker gaat. Tot die tijd is het slaaptijd. Kijk niet op de klok als je wakker wordt. Tijd doet er niet toe. Draai je om, en ga opnieuw naar ontspanning, warmte en zwaarte toe.’

Persoonlijk advies van een slaapexpert?

Bezoek dit najaar de slaapadviesdagen die we samen met Medipoint organiseren. Op de slaapadviesdagen is van alles te beleven. Benieuwd hoe jij beter kunt slapen? Vraag een expert om advies, krijg tips over een goede slaaphouding en probeer slaapproducten zelf uit. Ben je toe aan een nieuw matras, bedbodem of kussen? Kom erachter wat goed bij jou past. Als lid krijg je flinke korting op veel producten!

Ook interessant

Ga zelf aan de slag met online zelfhulp van Stichting mirro. Bijvoorbeeld de module Slaapproblemen, Piekeren of Angst en paniek. Deze zelfhulp is anoniem en gratis als je lid bent van de ledenvereniging.