Omgaan met stress

Hoe werkt stress?
Een beetje stress helpt je om betere prestaties te leveren. Maar van te veel stress kun je allerlei klachten krijgen. Wanneer is stress ongezond? En hoe verminder je stress?

Wat is stress?

Wat gebeurt er precies als je stress hebt? En wanneer wordt het tijd om je zorgen te maken?

Stress is niet altijd slecht

Wie kent niet het gevoel van opwinding voor een examen, een sollicitatiegesprek of een verre reis? Stress betekent niets anders dan spanning of druk. In veel gevallen is daar niets mis mee. Stress helpt je vaak zelfs om beter te presteren. Het hormoon adrenaline komt vrij. Je bloeddruk gaat omhoog. Je spieren spannen zich aan. Daardoor ben je extra alert en geconcentreerd. Is de spannende situatie voorbij ? Dan zakt de spanning en herstellen je lichaam en geest zich vanzelf weer.

Wanneer wordt stress slecht voor je gezondheid?

Je lichaam maakt tijdens stress niet alleen adrenaline aan, maar ook cortisol. Het kan gebeuren dat je te lange tijd achter elkaar last hebt van stress. Of dat je vaak stressvolle situaties meemaakt. Je lichaam krijgt dan weinig of geen kans om te herstellen en de hoeveelheid cortisol wordt te hoog. Als er meer van je wordt gevraagd dan wat je aankunt, dan breekt dat je op den duur op. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Herken de symptomen van stress

Stress herken je onder meer aan de volgende klachten en stress-symptomen:

  • gevoelens van onrust
  • vergeetachtig zijn
  • moe zijn, weinig energie hebben
  • sneller geïrriteerd of emotioneel zijn
  • versnelde hartslag en ademhaling
  • hoofdpijn
  • maagklachten
  • nek- of rugklachten
  • sneller verkouden of grieperig (verminderde weerstand)

Bij langdurige stress heb je een hoger risico op hart- en vaatziekten. Ook kunnen symptomen van stress leiden tot een depressie of een burn-out. Lees meer over wat je kunt doen bij psychische klachten.


Leer omgaan met stress

Niet iedereen is even gevoelig voor stress. Bepaalde persoonlijke eigenschappen maken sommige mensen kwetsbaarder hiervoor dan anderen. Ook door te weinig slaap of beweging en door slecht eten kan je minder goed tegen stress. Wil je minder stress? Dan is het goed om te leren hoe je beter omgaat met stress. 

Zoek uit wat je stress geeft

Heb je klachten vanwege te veel stress? Je lichaam geeft je een waarschuwingssignaal. Het is tijd om actie te ondernemen. Gelukkig kun je zelf meestal veel doen om stress te verminderen of te vermijden. Daarvoor moet je eerst weten welk soort situaties jou stress geven. Op internet zijn verschillende zelftests om daar achter te komen.

Tips om stress te verminderen of te voorkomen:

  • Ga na wat je spanning geeft en waar je energie van krijgt. Help je graag anderen? Of voel je je snel verantwoordelijk voor dingen? Deze positieve eigenschappen kunnen ook stress-symptomen en klachten veroorzaken. Denk aan mantelzorgers die zoveel energie in de zorg voor anderen stoppen, dat ze vergeten om goed voor zichzelf te zorgen.
  • Praten en schrijven helpt om gebeurtenissen te verwerken. Praat erover met iemand die je vertrouwt. Of schrijf 1 keer per dag op waar je mee zit. Doe na het schrijven iets leuks wat ontspant. Bijvoorbeeld een eind lopen.
  • Met veel bewegen en sporten verminder je psychische klachten. Hardlopen is bijvoorbeeld niet alleen goed voor je lichaam. Je ruimt er ook je hoofd mee op. Het helpt om weer helder te denken en maakt je emotioneel stabieler. Er is ook speciale runningtherapie voor mensen die last hebben van stress, een burn-out, angstaanvallen of andere psychische klachten.
  • Ben je al wat ouder of zie je fanatiek rennen niet zitten? Yoga is een rustiger vorm van lichaamsbeweging die ontspanning geeft. Yoga is bovendien een goede manier om je spieren soepel te houden.
  • Ga op tijd naar bed en sta op tijd op. Als je voldoende en goed slaapt kun je problemen beter aan.
  • Eet gezond. Naast bewegen is gezond eten belangrijk om je lichaam in goede conditie te houden. Hierdoor kun je beter tegen stress.
  • Drink geen of weinig alcohol. Alcohol zorgt tijdelijk voor ontspanning, maar kan op de lange termijn stress en problemen verergeren.  

Meer ontspanning, minder stress

Stress voorkom je ook als je een goede balans vindt tussen je dagelijkse taken en plichten en de dingen die je fijn vindt om te doen. Zorg dus voor voldoende ontspanning. Iedereen ontspant op zijn eigen manier. Wat bijvoorbeeld goed helpt om stress te verminderen is:

  • luisteren naar muziek
  • een boek lezen
  • een hobby uitoefenen
  • een wandeling maken in de natuur
  • een warm bad of douche
  • massage 
  • knuffelen
  • de tijd nemen om rustig te koken en te eten

Heb je regelmatig last van werkstress en vind je het daardoor moeilijk om voldoende tijd te vinden voor jezelf of je gezin? De zelfhulpmodule Werkstress/burnout helpt je om de balans tussen werk en privé te vinden en te houden. Gratis voor leden.


Zo helpt de ledenvereniging je bij stress

Ervaar je (te) veel stress in je leven? En wil je daar graag samen met een professional iets aan doen? Onze ledenadviseur verwijst je graag naar gespecialiseerde organisaties en instanties bij jou in de buurt.

Ledenvoordeel

Via de ledenvereniging kun je verschillende producten en zelfhulpmodules bestellen met ledenkorting om stress te verminderen of te voorkomen:

  • Met de online zelfhulpmodules van Stichting Mirro ga je zelf aan de slag met het verbeteren van je mentale fitheid. Deze modules gaan bijvoorbeeld over angst, piekeren, somberheid en slaapproblemen. Je doorloopt de online training thuis en anoniem in je eigen tijd. Voor leden zijn deze zelfhulpmodules gratis.
  • Fitavie is een slimme app die helpt om elke dag op een leuke manier te bewegen. Je krijgt tips om fit te blijven en stress te verminderen. Als lid krijg je 50% korting op een jaarabonnement.
  • Je hoofd leegmaken door middel van wandelen of hardlopen? Met de gratis app eRoutes (eerst Imagine Run) ontdek je verrassende routes in je omgeving, waar ter wereld je ook bent. De app heeft ook wandel- en hardloopschema’s om verstandig te beginnen of om te trainen voor korte en lange afstanden.